top of page

אדובי פודקאסט – הכלי החדש של חברת אדובי. האם הוא מספיק טוב?


כלי האודיו החדש של בינה מלאכותית במיוחד לפודקאסטים של אדובי – האם הוא באמת כזה מדהים?


אז הרבה מכם יודעים שיש לי פודקאסט חדש, שבו אני מארח אורחים מצליחים מתחום המוזיקה, ואני בינתיים נהנה מכל רגע!

אבל הפעם רציתי לכתוב על מה שאדובי הוציאה לאחרונה, לפני ארבעה חודשים למעשה, ואני יודע שהרבה משתמשים בו, ובכלל, הרבה אנשים אמרו לי לאחרונה שהם מתעניינים בלעשות פודקאסט, אז מקווה שהפוסט הזה יעזור לכל מי ששקל לפתוח פודקאסט או להשתמש בכלי הזה.


הכלי החדש של אדובי הוא לעריכת הקלטות קול, שמיועד באופן ממוקד לעריכת הקלטות פודקאסטים.


הנה הכלי עצמו למי שרוצה לנסות אותו:

https://podcast.adobe.com/enhance


את הכלי הזה הראה לי ליעד אברהם בפרק שהקלטתי איתו לפודקאסט, פרק שהפך להיות מאוד מצליח!


הנה הפרק במלואו:




הכלי נקרא Adobe Enhance Speech, והוא מבוסס בינה מלאכותית, והוא ניתן בחינם בינתיים. אני מניח שהם מנסים ליצור מודל כמו ב ChatGPT, כלומר להגיע להרבה משתמשים חינמיים בתור התחלה, ואז להתחיל לגבות כסף בצורה כלשהי.


לפי תיאור הכלי באתר של אדובי – "הכלי יהפוך את ההקלטות שלכם להקלטות שהוקלטו באולפן מקצועי".


על פניו, נראה כחלום שהתגשם עבור כל מי שחושש להתחיל פודקאסט בגלל החשש מכל נושא איכות האודיו.


אבל לפני שאסביר מה הכלי הזה עושה, ולמה מצד אחד הוא עושה דברים מדהימים, אבל מצד שני הייתי נזהר מלהשתמש בו, קצת רקע חשוב על עניין האודיו בפודקאסטים באופן כללי:


פודקאסט הוא מוצר אודיו. הוא כמו מוזיקה במובן מסויים, כלומר ההתרגשות של המאזין, תשומת הלב שלו, וגם היכולת לגעת באנשים ולתת להם תוכן איכותי, תלויה בראש ובראשונה באיכות האודיו של הפודקאסט, בניקיון של האודיו, וגם בעוצמה שלו.



כמות רעשי הפה הבלתי רצויים שכולנו עושים בזמן שאנחנו מדברים, מה שנקרא באנגלית mouth clicks היא עצומה, והבעיה האמיתית היא שאפילו צליל קטן של הלשון, יישמע חזק בטירוף בהקלטות של פודקאסט, בגלל המבנה של האוזן האנושית שמגביר תדרים גבוהים מסויימים.




בקיצור, נחזור לאדובי.


הכלי של אדובי הוא Drag and drop – אתם פשוט זורקים לשם קובץ אודיו, והוא אמור לנקות את כל הדברים הבאים:


* הד שיש בחדר שבו הקלטתם.


* אם התרחקתם לרגע מהמיקרופון, הוא יידע להגביר את הקול באופן אוטומטי.


* רעשי פה שונים


* מכה מקרית שנתתם למיקרופון, שבד"כ תישמע כמו בום חזק באופן בלתי רגיל בהקלטה.


אז רגע, על פניו זה חלום שהתגשם. אז מה הבעיה כאן, אתם שואלים?


נתחיל מהשורה התחתונה – אחרי שבדקתי מלא בדיקות שונות את הכלי הזה, לא הייתי בחיים זורק לשם פרק של שעה של פודקאסט, נותן לו לעשות את הקסם שלו, ואחר כך מעלה את הקובץ fמו שהוא. בחיים לא!


למה?


יש לו שתי בעיות מרכזיות:


קודם כל, הוא לא תמיד מוריד את רעשי הפה השונים. לא תמיד הוא יודע להבדיל בין רעשי פה לבין מילים, אז בכל מקרה תצטרכו לנקות בעצמכם עוד רעשים אחר כך.


אבל הבעיה היותר חמורה שלו היא שכנראה הוא מיועד לשפה האנגלית, ובעברית הוא משנה את טון הדיבור שלכם ומעוות אותו בצורה מאוד מוזרה לפעמים. ניסיתי, וראיתי הרבה מקרים כאלה, שבהם במקום קול באס כמו שיש לי, אני נשמע פתאום גבוה ומוזר, קצת ליצני, משהו שלא הייתי מתפשר עליו בשום אופן בפודקאסט אם הייתי אתם/


ומה הבעיה האמיתית כאן?


בגלל שהכל נעשה כאן under the hood, כלומר מתחת למכסה המנוע, ואין לי באמת מושג של מה קרה שם בדיוק, יהיה נורא קשה על בלתי אפשרי להחזיר את טון הדיבור שלכם למה שהוא אמור להיות במקומות האלה.


במוצרי אודיו אחרים שמבוססים על בינה מלאכותית, שמיודעים לאנשי סאונד מקצועיים (כמו כאלה של חברת Izotope), אתה רואה בדיוק מה הכלי עושה, ויכול לשנות כל דבר קטן מתוך השרשרת של הפעולות הללו. וזה מה שחסר כאן אצל אדובי, זה כל כך "מוצר קסמים", שאין לך דרך לראות את שרשרת הפעולות שנעשו מאחורי הקלעים, מה שהופך אותו בעיניי ללא שמיש באופן חד משמעי.

בקיצור, תיזהרו מזה חברים, זה לא בדיוק מה שחשבתם שזה.


לסיכום – מוצר מדהים מצד אחד, אבל לא הייתי סומך עליו בעיניים עצומות מצד שני, בעיקר בגלל שהשינויים לטון הדיבור שלכם יכולים להיות תוצר לוואי משונה מאוד, וכאמור, פודקאסט הוא מוצר אודיו ובו איכות האודיו והסאונד הם העיקר, ואל תתפשרו בשום אופן על איכות ועוצמת הסאונד.





מקווה שעזרתי כאן למי שתכנן לעשות פודקאסט, או למי שכבר משתמש בכלי הזה, ולא יודע איך לתקן מה שהוא עשה 😊


 


זהו. רוצים להתייעץ איתי עוד, בחינם?


ליוצרי תוכן:

אם יש לכם פרויקט או סרט שצריך מוזיקה, ואתם רוצים להתייעץ על איפה למצוא את סוג המוזיקה שאתם מחפשים, או איך למצוא רפרנסים מתאימים לסרט שלכם, או כל ייעוץ מוזיקלי אחר, אל תהססו לפנות אליי!


סטודנטים לקולנוע:

רק שתדעו שכל שנה אני עושה מוזיקה לשני סרטי סטודנטים בהתנדבות! אני אוהב מאוד לעבוד עם סטודנטים, ואתם מוזמנים לשלוח לי מייל בנושא!


למוזיקאים:

אחרי הרבה שנים שאני מייעץ למוזיקאים על ענייני קריירה, תעסוקה, מה לעשות בחיים בעולם המוזיקה, ואחרי שאני זוכר כמה משברים היו גם לי באופן אישי בתחום הזה, החלטתי לתת שעה בשבוע של ייעוץ טלפוני, ללא תשלום.

מוזמנים להתייעץ לגבי בחירות בקריירה, לגבי איפה ללמוד מוזיקה, עם מי ללמוד, מה לעשות אחרי הלימודים, וכל דבר אחר שאני יכול לעזור לכם בו.

כאמור, פגישות אלו הן ללא תשלום, משהו שאני הייתי שמח לקבל כאשר גם אני הייתי בתחילת דרכי בתחום המוזיקה, ועם הרבה שאלות ותסבוכים... :)

אז הנה קישור לקביעת פגישה:


פעם ראשונה שלכם בבלוג הזה? אז מי אני?




אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שנבחרה כאחת מעשר המחלקות הטובות בעולם בתחום ההלחנה הרב תחומית. אני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, מארה"ב, ועוד. אני מלחין מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה, ומוזיקה למחול, בין השאר ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק, מהחשובות בעולם.


האולפן שלי בגבעתיים


50 צפיות

Comments


bottom of page