• עמית ויינר

איך עושים תזמור של מוזיקה לסרטים, מוזיקה למדיה, ומוזיקה למשחקי מחשב?

המדריך השלם על תזמור של מוזיקה לקולנוע, מוזיקה למדיה, ומוזיקה למשחקי מחשב - כל מוזיקה שנעשית מול מדיה, ודורשת הקלטה של תזמורת חלקית או מלאה:


מה זה תזמור של מוזיקה למדיה?
איך עושים את זה? כמה כסף מקבלים על זה?
ומה חשוב לדעת לעשות כאשר מתזמרים מוזיקה לסרט בניגוד למוזיקה קונצרטנטית?

אז היי - אני עמית ויינר, ואני מלחין למדיה. זה אני בסטודיו שלי:

כאן בתמונה למטה - מתוך הקלטות באולפני אבי רואוד בלונדון (Abbey Road), של מוזיקה לטריילר שהלחנתי ותזמרתי לחברת Megatrax:


עם המלחין טל ירדני, בהקלטות מרחוק של מוזיקה לסרט שהוקלטה בבודפשט, הונגריה:

והנה הקרדיט מתוך הסדרה "פולארד" ששודרה בכאן 11 בפברואר 2022, עם מוזיקה של טל ירדני ותזמור שלי:

אז בשנים האחרונות יצא לי לעבוד כמתזמר בהרבה סרטים, גם סרטים שאני הלחנתי, וגם בתיזמור מוזיקה של מלחינים אחרים. ורציתי לעשות קצת סדר ולתת כמה טיפים חשובים בעיניי על הנקודות הבאות:


* מה זה בעצם תזמור לסרטים בימינו?


* מה חשוב לדעת כאשר מגישים תזמור של מוזיקה לסרט, ובמה זה שונה מתזמור של מוזיקה תזמורתית רגילה?


* כמה זמן זה לוקח, וכמה כסף לוקחים על זה?


קודם כל - מה זה בעצם תזמור לסרטים בימינו?


אז חשבתם על לקחת קורס מוזיקה לסרטים. תזמור הוא חלק חשוב מהתחום.

תזמור לסרט בימינו הוא תחום רחב, שיכול להיות כמה דברים במקביל: תזמור, עיבוד, עריכת תווים, הכנת התפקידים.

כמתזמרים אתם מקבלים בדרך כלל קובץ מידי (MIDI) מהמלחין (שיכול להיות גם אתם), והתפקיד שלכם הוא להפוך אותו מקובץ מידי שיצא מתוכנת קיובייס או לוג'יק או כל DAW אחר, לפרטיטורה שנראית מקצועית ותישמע מעולה בקריאה התזמורתית הראשונה!

כן, בתזמור של מוזיקה לסרט אין כמה חזרות ואז קונצרט. יש נגנים שהם Session Musicians (נגני אולפנים) שקוראים מהדף פעם אחת בדרך כלל את התווים, וישר מקליטים בקריאה הראשונה.


מה-DAW אל תוכנת התיווי:

תוכנות DAW המרכזיות כיום: קיובייס, לוגי'ק, פרוטולס, אבלטון לייב,

סטודיו 1, Reaper, FL Studio


כלומר, המתזמר הוא החוליה המקשרת בין תוכנת ה-DAW (קיובייס, לוג'יק, פרוטולס וכו') אל תוכנת התיווי (סיבליוס, פינאלה, דוריקו וכו').


חשוב להבין שתזמור בימינו יכול לכלול קבלת קבצים בכל מיני צורות מהמלחין:


- לעתים אלו קבצים שלא עברו quantize עדיין (כלומר יישור לתחילת וסוף הצליל);


- לעתים אלו קבצים שאין בהם חלוקה תזמורתית לערוצים של כינור 1, כינור 2, ויולה וכולי, אלא ערוץ אחד שנקרא String Ensemble עם ארבעה או חמישה תווים רשומים כאקורדים, ועל המתזמר לפצל את הערוץ הזה לכלי המיתר השונים, תוך מחשבה מוזיקלית, היכרות עם כלי התזמורת ומה כדאי לכתוב לכל כלי, והפעלת מחשבה יצירתית. במקרה כזה התזמור יכול להיות קרוב יותר לעיבוד.


- ולעתים אלו קבצים שכבר עברו יישור- quantize, וגם מפוצלים בצורה נוחה לערוצים של כינור 1, כינור 2, ויולה, צ'לו וכולי, וכל שעליך לעשות כמתזמר הוא להוסיף דינמיקה בתווים, לסדר את התווים בצורה מקצועית, לבדוק שאין טעויות, לעבור על התפקידים שהם נראים מקצועיים, ולייצא את התפקידים. זה אולי נשמע מעט עבודה, אך גם במקרה הזה, דרושה עבודה מקצועית מאוד והיכרות טובה מאוד עם כלי התזמורת השונים, המנעדים שלהם, וגם עם צורת התיווי האופיינית של מוזיקה לסרטים (ראו בהמשך), כדי שהפרטיטורה תיראה גם מקצועית, וגם תישמע מעולה כבר בקריאה הראשונה באולפן ההקלטות.


הנה דוגמא של כיצד יכולים להיראות תווים כאשר הם מגיעים אליכם כמתזמרים – כמו שתראו, מדובר לפעמים על בלגן שלם!

לעתים יש שוק ראשוני קטן בפעם הראשוני שפותחים בתוכנת התיווי קובץ מידי כזה! 😊

אבל אל תיבהלו, מהר מאוד תוכלו להפוך קובץ כזה לקובץ תיווי נוח ומיושר (quantize).


אמאל'ה! מה עושים עם כזה דבר?!


והנה דוגמא של אותו קטע לאחר התזמור הסופי שלו – כמו שתראו, כאן הוא נקי ומסודר, ונראה מקצועי ככל האפשר:


 

אולי יעניין אתם - איזו תוכנת תווים הכי מומלצת - סיבליוס, פינאלה, דוריקו או מיוזסקור? מוזמנים לקרוא ולהצביע בסקר!


ועכשיו לתכל'ס! איך עושים את זה?


* מה חשוב לדעת כאשר מגישים תזמור של מוזיקה לסרט, ובמה זה שונה מתזמור של מוזיקה תזמורתית רגילה?


קודם כל, חשוב לדעת שתזמור של מוזיקה לסרט נראה שונה מאוד ממוזיקה תזמורתית קונצרטנטית. כמעט שמיים וארץ!


אני אחזור על כך שנית – תזמור של מוזיקה לסרט יגרום למנצח רגיל מאולמות הקונצרטים לצחוק עליכם אם תגישו לו כזה דבר, ולהיפך, תזמור שנראה כמו תזמור של מוזיקה תזמורתית קונצרטנטית יגרום למנצח של אולפן ההקלטות להסתכל עליכם במבוכה...


מה מהות ההבדלים בין שני העולמות?


בשתי מילים – זמן, וקליק!



זמן

לתזמורת שמורכבת מ - Session Musicians אין זמן! זמן זה כסף! (כסף הוא הדבר המניע את תעשיית הקולנוע, בואו לא נשכח זאת...) תמיד תזכרו שכל שניה שבה התזמורת עוצרת מלנגן, ואחד הנגנים שואל שאלה על משהו שלא ברור בפרטיטורה, כל שניה כזאת זה זמן אולפן שמישהו (המלחין או מפיק הסרט) שילם עליו המון כסף!


אני אוהב לחשוב על העבודה שלי כמתזמר בצורה הבאה: אני האדם שתפקידו לחסוך זמן וכסף בזמן ההקלטות. כל דקה נוספת שאני יושב בבית ועושה עוד הגהה לתפקידים למשל, או מוסיף עוד סימני דינמיקה בתווים כדי שיהיה ברור יותר לנגנים, כל דקה כזאת שלי בבית חוסכת אחר כך הרבה מאוד זמן בהקלטות.


תנסו לעשות חישוב פשוט - נניח שיש לנו 40 נגני תזמורת מיתרים, ונניח שהצלחתם להשיג דיל מאוד זול להקלטות במזרח אירופה, בבודפשט או ברוסיה , למשל כ-1000 יורו לשעת אולפן (זה נחשב מאוד זול!).


נמשיך רגע את החישוב הזה - תזרמו איתי כאן :)

- 1000 יורו לשעת אולפן, זה אומר כ-17 יורו לדקת אולפן (ואני מזכיר שאנחנו נמצאים כאן בתעריף זול מאוד).

כלומר, כל דקת אולפן שאחד הנגנים עוצר ושואל שאלה, ואז רושם משהו בעיפרון על התפקיד שלו, כל דקה כזאת היא 17 יורו שירדו מתקציב ההפקה! ובמדינות שאינן מזרח אירופה, באנגליה או בארה"ב, תכפילו את החישוב הזה פי 5 פחות או יותר.


אולי יעניין אתכם: מוזיקת ספריות היא למעשה מוזיקה לקולנוע במהופך! מוזיקה למדיה אשר נכתבת לפני המדיה עצמה, ואז עורכים את הסרט על פי המוזיקה ולא להיפך. שבעה דברים שלא ידעתם על מוזיקת ספריות, במאמר הבא!


והדבר השני שמבדיל בין תזמור של מוזיקה לסרט ממוזיקה תזמורתית קונצרטנטית הוא:


קליק

מוזיקה לסרט מוקלטת כמעט במאה אחוז מהמקרים (למעשה זה מאה אחוז ולא כמעט...), עם קליק, כלומר עם מטרונום באוזן של המנצח ושל הנגנים בדרך כלל.


שני ההבדלים האדירים האלו גורמים לפרטיטורות של מוזיקה לסרט להיראות שונה לגמרי ממוזיקה קונצרטנטית רגילה.

להלן כמה מהשינויים הדרמטיים האלו, גיזרו ושימרו לכם לקראת עבודת התזמור הבאה שלכם!


1. אין סימני סולם בתחילת החמשה. במוזיקה לסרטים אין סימני היתק (דיאזים ובמולים) של הסולם בתחילת כל חמשה.

כלומר, אם הקטע הוא ברה מינור למשל, לא יופיע הסימון של סי במול בתחילת כל חמשה.

למה? יותר קל לקרוא ככה מהדף בקריאה ראשונה, כאשר הנגנים לא נדרשים לזכור את כל הבמולים או הדיאזים שהיו בתחילת החמשה.


גם במוזיקה של ג'ון וויליאמס לסרטי הארי פוטר למשל, אין סימני סולם בתחילת הפרטיטורה. ככה נהוג כבר שנים רבות!


הנה דוגמא של הנושא הנהדר של ג'ון וויליאמס מתוך הסרט הארי פוטר - שימו לב שהמוזיקה היא בסולם מי מינור.

אבל אין סימן של פה דיאז בתחילת הפרטיטורה, ובכל פעם שמופיע הצליל פה, מופיע לידו הסימן של הדיאז:



והנה דוגמא מתזמור שלי:

שימו לב שהקטע שלהלן הוא בעצם בסולם מי במול מינור (אמאל'ה!! זה שישה במולים!!!), אבל כל במול רשום לפני כל תו, ולא רשומים שישה במולים ליד המפתח כנהוג במוזיקה קונצרטנטית קלאסית: