top of page

ספוטיפיי - לא תאמינו כמה ספוטיפיי משלמת למוזיקאים!

ספוטיפיי לא משלמת מספיק למוזיקאים! כולם יודעים את זה, זה הפיל שבחדר מאז שקמה חברת ספוטיפיי. זה ברור לכולם.


טוב, זה נושא רגיש וכאוב, אני יודע. וזאת השאלה שכולנו שואלים את עצמינו בעולם הדיגיטלי החדש, שבו המוזיקה כבר לא נרכשת כמוצר פיזי כמו פעם (דיסק או תקליט), אלא מוזיקה מועברת בשירותי סטרימינג כמו ספוטיפיי, אפל מיוזיק ועוד.



אז קודם כל, לפני שנתחיל - תשמעו – כבר הרבה שנים אני חולם לעשות כזה דבר.


ללמד סופסוף מאלף ועד תו איך להלחין מוזיקה!







אז רוצים אמ:לק?


ספוטיפיי משלמת בערך ממוצע של 0.003$ על כל השמעה - ובפורטוגל למשל זה אפילו יוצא פחות - 0.0018$...


קצת חישובים פשוטים למי שרוצה, בשביל להבין את התמונה הכואבת הזאת:

על כל 10,000 השמעות בפורטוגל (ששם אמרנו, סכום התמלוגים הוא הנמוך בעולם), ספוטיפיי תשלם 18 דולר.

אני אחזור על זה, אתם מוזמנים לקרוא את זה בקול רם - 10,000 השמעות = 18 דולר.




ועל כל מיליון השמעות (מיליון!!!), ספוטיפיי תשלם 1,800 דולר. תחשבו כמה זה קשה להגיע למיליון השמעות עם שיר כלשהו, ותבינו שכל הקושי הזה, שבדרך כלל מלווה במאמצי שיווק גדולים מאוד, לשלוח לפלייליסטים שונים, לדחוף את השיר לאחראים של פלייליסטים, מאמצי שיווק שבדרך כלל גם עולים כסף - בקיצור, אחרי כל זה, הגעתם סופסוף למיליון האזנות, ויצא לכם מזה 1,800 דולר בלבד.


זהו. למי שרוצה לקרוא עוד, החלטתי להרחיב במאמר הזה על ההיסטוריה של ספוטיפיי, על המודל העיסקי שלה, ועל המהפכה שהיא עשתה לתעשיית המוזיקה, מהפכה שאי אפשר להחזיר אותה יותר לאחור!




אז בואו נצלול פנימה!

 

מה ספוטיפיי עשתה לתעשיית המוזיקה?


ספוטיפיי הוא שירות סטרימינג מוביל שחולל מהפכה בדרך שבה אנשים מאזינים למוזיקה. ספוטיפיי, שנוסדה ב-2006 על ידי היזמים השוודים דניאל אק ומרטין לורנצון, נוצרה כדי לספק אלטרנטיבה חוקית לפיראטיות ולהציע לחובבי מוזיקה דרך נוחה לגשת לקטלוג עצום של שירים.


מאז השקתה, ספוטיפיי עברה שינויים משמעותיים והתפתחה לשחקן מרכזי בתעשיית המוזיקה.

אחד השינויים הגדולים ביותר היה הצגת שירות מנויי הפרימיום שלה, המאפשר למשתמשים להאזין למוזיקה ללא פרסומות וללא חיבור לאינטרנט.

זה עזר להגדיל את ההכנסות של החברה ולהבדיל אותה מהמתחרות שלה.



פיתוח מרכזי נוסף עבור ספוטיפיי היה התרחבותה לשווקים חדשים.

החברה הושקה בתחילה בשוודיה, אך היא התרחבה במהירות למדינות אחרות באירופה ולאחר מכן לארצות הברית.


כיום, ספוטיפיי זמינה ביותר מ-60 מדינות ויש לה למעלה מ-345 מיליון משתמשים, מה שהופך אותו לאחד משירותי הסטרימינג הפופולריים בעולם.


בנוסף לצמיחה והתרחבות שלה, ספוטיפיי גם התמודדה עם אתגרים רבים.


אחד האתגרים הגדולים ביותר היה הוויכוח המתמשך על תשלומי תמלוגים לאמנים. אמנים וחברות מוזיקה רבות מתחו ביקורת על ספוטיפיי על כך שאינה משלמת מספיק תמלוגים, והדבר הוביל למחלוקות ומשא ומתן על תנאי הסכמי הרישוי.



זה האיש שהמציא את ה - mp3 ושינה את העולם! ידעתם? יודעים מי הוא? תלחצו על התמונה לגלות!



למרות האתגרים הללו, ספוטיפיי נותרה כוח דומיננטי בתעשיית המוזיקה.

קטלוג השירים העצום שלו, הממשק הידידותי למשתמש והתכונות החדשניות עזרו לו לבסס בסיס משתמשים חזק ולהפוך לפלטפורמה המתאימה להזרמת מוזיקה.


לסיכום, ספוטיפיי עשתה כברת דרך מאז השקתה ב-2006.

מההתחלה הצנועה שלה כסטארט-אפ בשבדיה, היא גדלה לענקית סטרימינג עולמית עם מיליוני משתמשים ברחבי העולם.


ההצלחה שלה סייעה לעצב מחדש את תעשיית המוזיקה ולשנות את הדרך שבה אנשים מאזינים למוזיקה.


עד כאן הפרטים היבשים. ועכשיו לעיקר:


ספוטיפיי משלמת כל כך מעט לאמנים, למוזיקאים עצמם, שכולנו כמוזיקאים חייבים להבין את המצב. ובתור טיפוס אופטימי מאוד מטבעי, אני תמיד מאמין שיש המון הזדמנויות למוזיקאים, גם בימינו.


רוצים לקרוא עוד על תעשיית המוזיקה?




רגע לפני סיום, אולי מעניין אתכם איך לקדם את המוזיקה שלכם בספוטיפיי?

אם כן, אז ליעד אברהם סיפר בפודקאסט שלי, שנקרא "להצליח במוזיקה!", על איך לקדם את המוזיקה שלכם בספוטיפיי.







והנה תקציר הפרק, למי שמעוניין:


אז בפרק הזה התארח ליעד אברהם, מוזיקאי, נגן גיטרה, מלחין, ובעל הלייבל תקליטי אמאיה – Emmaya Records

ליעד הוא האיש שפיצח את ספוטיפיי‎‎,

ובפרק הזה הוא מסביר בצורה מרתקת על איך גם אתם יכולים לעשות את זה,

על קידום מוזיקה בספוטיפיי, ושיווק מוזיקה בסטרימינג בצורה הכי נכונה.

הפרק הזה עם ליעד אברהם יטלטל אתכם ואת כל מה שחשבתם על קידום המוזיקה שלכם בספוטיפיי!

"מה הכוונה לקדם את המוזיקה בספוטיפיי?"

זאת בדיוק היתה השאלה ששאלתי אותו גם אני בשיחת ההכנה לקראת הפרק.


גם אני, כמוכם, חשבתי שפשוט מעלים מוזיקה דרך אחד המפיצים: Distrokid, Amuse, Tunecore ואחרים, ואז פשוט נותנים למוזיקה לעשות את שלה.


אז זהו, שכל כך לא, שזה פשוט העיף לי את המוח!


חמישים אלף שירים עולים כל יום (!!) לספוטיפיי (בהרבה מובנים זה גם ממש מעודד, כל כך הרבה אנשים בעולם עושים היום מוזיקה שזה בלתי נתפס!), אז איך אפשר לצפות שמישהו ישים לב לטרק החדש שלכם?


בקיצור, בפרק הזה ליעד מפרט את עיקרי הדברים, של מה לעשות ומה לא לעשות:


מילת המפתח היא פלייליסטים!


אתם תצאו מהפרק עם ידע על מלא מושגים כמו מה זה Editorial playlist, Algorithmic playlist, וגם איך לעשות pitch של הקטע החדש שלכם לעורכי פלייליסטים, ואפילו כמה זמן לוקח לאלגוריתם של ספוטיפיי לתקן טעויות שאנשים עושים (רמז, זה יכול לקחת אפילו שנה!).

וזה עובד מדהים, לליעד יש קרוב ל-200 אלף מאזינים חודשיים (!) שזה יותר ממה שיש לנעמי שמר אגב (בדקתי...).

מהי הדרך לקדם את המוזיקה שלך בספוטיפיי?

מה הדבר שאסור בשום אופן לעשות? (רמז – חלקכם עושים את זה ועושים לעצמיכם נזק בכך)

מה זה הוצאת תקליטי אמאיה שפתח ליעד לאחרונה?

וכמה טיפים לאיך להתייחס נכון לספוטיפיי.

היה פרק ארוך במיוחד ומרתק ומלמד, תכינו דף ועיפרון, מקווה שתקבלו מזה כמה שיותר ערך!




 

זהו, תודה רבה על הקריאה!


במאמר האחרון בסדרה הזאת, אספר על הזדמנויות חדשות בעולם ה- Web3 למוזיקאים, ואיך אפשר להשתלב גם שם ולהרוויח כסף ממוזיקה שלכם בעולם ה- Web3.


שיהיה בהצלחה לכולכם!


רוצים להתייעץ איתי עוד, בחינם?


ליוצרי תוכן:


אם יש לכם פרויקט או סרט שצריך מוזיקה, ואתם רוצים להתייעץ על איפה למצוא את סוג המוזיקה שאתם מחפשים, או איך למצוא רפרנסים מתאימים לסרט שלכם, או כל ייעוץ מוזיקלי אחר, אל תהססו לפנות אליי!


סטודנטים לקולנוע:


רק שתדעו שכל שנה אני עושה מוזיקה לשני סרטי סטודנטים בהתנדבות! אני אוהב מאוד לעבוד עם סטודנטים, ואתם מוזמנים לשלוח לי מייל בנושא!


למוזיקאים:


אחרי הרבה שנים שאני מייעץ למוזיקאים על ענייני קריירה, תעסוקה, מה לעשות בחיים בעולם המוזיקה, ואחרי שאני זוכר כמה משברים היו גם לי באופן אישי בתחום הזה, החלטתי לתת שעה בשבוע של ייעוץ טלפוני, ללא תשלום.


מוזמנים להתייעץ לגבי בחירות בקריירה, לגבי איפה ללמוד מוזיקה, עם מי ללמוד, מה לעשות אחרי הלימודים, וכל דבר אחר שאני יכול לעזור לכם בו.


כאמור, פגישות אלו הן ללא תשלום, משהו שאני הייתי שמח לקבל כאשר גם אני הייתי בתחילת דרכי בתחום המוזיקה, ועם הרבה שאלות ותסבוכים... :)


אז הנה קישור לקביעת פגישה:


פעם ראשונה שלכם בבלוג הזה? אז מי אני?




אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שנבחרה כאחת מעשר המחלקות הטובות בעולם בתחום ההלחנה הרב תחומית. אני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, מארה"ב, ועוד.

האולפן שלי בגבעתיים

אני מלחין מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה, ומוזיקה למחול, בין השאר ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק, מהחשובות בעולם.

בונוס לסיכום:


הנה טריילר של מוזיקה שלי למחול שהלחנתי ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק. זוהי יצירה שעבדנו עליה שנתיים, בשנים 2019-2021, ונקראת OCEANS, עם הכוריאוגרף יגאל פרי.


נראה אם תזהו מה המשקל של המוזיקה:😊


תיוגים:

1,204 צפיות

Comments


bottom of page