אולפן ביתי - מהן חמש הטעויות הגדולות בבניית אולפן ביתי?
top of page

אולפן ביתי - מהן חמש הטעויות הגדולות בבניית אולפן ביתי?

היי חברים!

זה אני באולפן הביתי הנוכחי שלי :)


אז אני שומע את השאלה הזאת המון פעמים:

איזה ציוד אני צריך כדי להתחיל אולפן ביתי כמלחין או מלחינה?


בפוסט הזה, אתאר את חמש הטעויות המרכזיות שאני עשיתי בעבר ושלמדתי מהן, כדי שגם אתם לא תעשו את אותן טעויות.

אז קודם כל, לפני שנתחיל - תשמעו – כבר הרבה שנים אני חולם לעשות כזה דבר.


ללמד סופסוף מאלף ועד תו איך להלחין מוזיקה!


שימו לב שהפוסט הזה פונה אל מלחינים ומלחינות, ולא אל מי שרוצה לפתוח אולפן הקלטות. בנוסף, הפוסט הזה פונה אל אנשים שרוצים לפתוח אולפן ביתי בתקציב מצומצם. אם יש לכם עכשיו מיליון דולר לבנות אולפן, אל תחסכו בכלום, תבנו אולפן זהה ל- Abbey Road !

אולפן ביתי. אתם לא בונים עוד Abbey Road , וחשוב שתבינו את זה!


אז להלן 5 הטעויות הגדולות של קניית ציוד לאולפן הביתי:


1. להשקיע כסף בדברים הלא נכונים.


לכולנו יש ציוד שיושב ללא כל שימוש, בין אם זה מיקרופונים שקניתי ואני כבר לא נוגע בהם מאז, או תוכנות ופלגינים שקניתי ואני לא משתמש בהם והם מעלים אבק דיגיטלי על המחשב שלי.

אז במה כן להשקיע?

הדברים החשובים ביותר באולפן הביתי שלכם הם:

מחשב חזק. מחשב להפקה מוזיקלית אמור להיות מחשב חזק מאוד, יותר מכל תחום אחר!

באמת, הפקה מוזיקלית במחשב דורשת משאבים מהמחשב אפילו יותר מעריכת וידאו, או מעריכה גרפית. כך שכל השקעה שלכם במחשב, תהיה משתלמת בטווח הארוך, תאמינו לי, מניסיון ומטעויות שעשיתי בעצמי!


עזבו רגע PC או MAC, העיקר שהמחשב יהיה חזק, ובמיוחד תשקיעו בשלושה דברים כשאתם קונים מחשב:


* מעבד חזק ובדור חדש (לא מומלץ לקנות דור 5 אם אנחנו היום בדור 12, כי המעבד לא יחזיק לכם הרבה שנים מעמד ככה)


* הרבה זיכרון RAM. העבודה על מוזיקה במחשב האישי זוללת RAM, שזה הזיכרון לטווח קצר, יותר מכל שימוש אחר.


* הארד דיסקים מהירים, ועם הרבה מקום. הסיבה היא שככל שתקנו עוד סמפלים, הם יתפסו לכם מקום על ההארד דיסקים הללו, והמהירות חשובה כי כל סמפל של פסנתר או מיתרים יכול להגיע היום גם ל-2-3 ג'יגה לכל סמפל, והכי מבאס זה להעלות סאונד טוב של פסנתר, ואז ללכת להכין קפה כי לוקח לו דקה או שתיים לעלות.

דבר נוסף שהוא חשוב מאוד לאולפן הביתי אחרי המחשב, זה רמקולים (מוניטורים) טובים או אוזניות טובות.


מוניטורים טובים זה דבר יקר מאוד, שיכול להגיע לעשרות אלפי ש'ח. לכן בשלב ראשון, לפעמים עדיף להשקיע באוזניות טובות, שיעלו עשירית מהמחיר של רמקולים מעולים.

לדוגמא: אוזניות Sennheiser HD800 , שזה מה שיש לי באולפן, עולות בסביבות 5,500 שח, שזה אמנם המון כסף, אבל הן שוות ערך לרמקולים שיעלו לכם פי 7 או 8.


אולי יעניין אתכם - מאמרים שכתבתי על לימודי תואר ראשון במוסיקה ועל מוסיקה לסרטים - איך עושים את זה?


בתמונה: אוזניות Sennheiser HD800 באולפן שלי, אוזניות מעולות בטווח העליון, שיכולות להחליף לכם רמקולים יקרים פי הרבה!

לסיכום:

להלן למשל מפרט של אולפן ביתי בתקציב של כ-10,000 ש''ח:


5,000 על מחשב. אני לא ממליץ על נייד, עדיף מחשב נייח חזק ככל האפשר.


מקסימום 1,000 על כרטיס קול (אין שום סיבה להשקיע סכומים גדולים על כרטיס קול, בטח לא בשלב הראשון!)


1,500 על אוזניות בטווח הבינוני. למשל סנהייזר HD600. אוזניות גם חוסכות לכם את הצורך בטיפול אקוסטי (על טיפול אקוסטי מול בידוד אקוסטי - בהמשך)

2,500 על תוכנות מוזיקה למחשב. תמיד תחפשו הנחת סטודנט אם אתם סטודנטים. לכל החברות כמעט יש הנחות כאלה!



2. לחשוב שרק כאשר יהיה לכם האולפן המושלם תוכלו להתחיל לעבוד!

זו תחושה ידועה, שיש לכולם: אתם מרגישים שרק אחרי שתקנו את הכרטיס קול של RME ב-10,000 ש'ח תוכלו באמת להלחין מוזיקה כמו שצריך על המחשב.

רק אחרי שתקנו רמקולים של Barefoot ב-60,000 ש'ח תוכלו סוף סוף לעבוד כמו שצריך.

וככה גם לגבי פלגינים וסינתיסייזרים ותוכנות.


זה האולפן של Abbey Road. עד שתחסכו בסביבות 3 מיליון דולר כדי לבנות אולפן כזה, אתם תעבדו באולפן לא מושלם.

אתם יודעים מה? אפילו הטכנאים באייבי רואוד לא חושבים שזה ה"אולפן המושלם". גם להם יש עוד מה לקנות ולהוסיף לאולפן. בקיצור - אין "אולפן מושלם", תצאו מההנחה הזאת!


ואני חייב לומר לכם שזאת טעות איומה!

כל ציוד מינימלי שיש לכם, גם אולפן ביתי בכמה אלפי שקלים בודדים, יכול להגיע לתוצאות טובות מבחינת המוזיקה וההפקה המוזיקלית.

התחושה הזאת של "האולפן שלי הוא לא מספיק מקצועי עדיין" היא תחושה שנטמעה בנו דרך החברות הגדולות, והמוצרים שעולים עשרות אלפי שקלים.



אז יש לי חדשות בשבילכם: תמיד (ואני מתכוון תמיד!!) ניתן יהיה לשדרג את האולפן שלכם לציוד יותר טוב.

תמיד תוכלו להשקיע עוד בטיפול האקוסטי (על כך עוד מעט), תמיד יהיו עוד פלגינים שתוכלו לקנות.

תמיד תוכלו לשדרג את המחשב שלכם, וכך הלאה.


או במילים אחרות, תשכחו מהאולפן הביתי המושלם! לעולם לא תגיעו אליו.

פשוט תתחילו לעבוד עם מה שיש לכם כרגע!


זה האולפן השני שלי, רחוק מלהיות מושלם, והראשון, זה שלפניו, היה אפילו עוד יותר פשוט מזה. 😊


3. הטעות השלישית היא להבין משהו מאוד מאוד קריטי:


הדבר הכי חשוב באולפן הביתי שלכם לא עולה שקל אחד.


הדבר הכי חשוב באולפן הביתי שלכם הוא האוזניים שלכם ומה שביניהן (המוח כמובן 😊).


ליוהן סבסטיאן באך לא היה ציוד בכלל! בלי מחשב, בלי כרטיס קול, בלי תוכנות הפקה מוזיקלית, בקיצור - בלי שום ציוד, והוא כתב את המוזיקה היפה ביותר בעולם!


וממה שאני יודע, האוזניים שלכם והמוח שלכם לא עולים כסף.

ההבנה הזאת קשורה גם לטעות הקודמת, על השאיפה ל"אולפן המושלם". כי ברגע שמבינים שהציוד שלכם הוא רק הדרך שלכם לבצע את מה שיש לכם באוזניים, ואת מה שהנפש שלכם רוצה להביע, ייפול לכם אסימון מאוד חשוב.


ברגע שאתם תבינו שהמוזיקה הטובה ביותר שנכתבה בעולם אינה קשורה לציוד כלשהו, אלא למה שהמלחין רוצה להביע, וליכולות ההפקה שלו - ברגע שתבינו את זה תוכלו להירגע מהמירוץ הבלתי פוסק אחרי ציוד ואחרי שדרוג הציוד.


אז תתחילו להשקיע (זמן! לא בהכרח כסף) באוזניים שלכם, בידע המוזיקלי שלכם, ביכולות ההפקה שלכם, והמוזיקה שלכם תשתפר פלאים, בלי קשר לציוד שלכם.



4. להשקיע בבידוד אקוסטי במקום בטיפול אקוסטי.


אז קודם כל, מה ההבדל בין בידוד אקוסטי לטיפול אקוסטי, ובמיוחד בהקשר של האולפן הביתי?

אני רואה הרבה פעמים טעויות רבות בקבוצות בפייסבוק לגבי הנושאים האלה, גם לגבי ההגדרות עצמן, וגם לגבי כמה זה עולה.

אז בואו נעשה קצת סדר:

בידוד אקוסטי זה כדי שרעשים מבחוץ לא ייכנסו פנימה, ולהיפך, שהמוזיקה שבאולפן לא תזלוג החוצה.

חשוב שתבינו שבידוד אקוסטי הוא דבר יקר בטירוף, שמתחיל בכמה עשרות אלפי שקלים, ומגיע עד 100,000 ש'ח ויותר!


למה? כי מדובר על בניה של ממש, עם רצפה צפה, עם רווחים של אוויר בתוך הקיר, עם חומרים מבודדים בתוך הקירות, וכמו שכבר הבנתם, כל זה לא מתאים כמובן בדירה שכורה, אלא רק בדירה שהיא שלכם.


ודבר אחרון, אפילו אחרי כל הכסף הזה שתוציאו על בידוד אקוסטי, אם אתם גרים בעיר כמו גבעתיים או תל אביב, עדיין רעש של אמבולנס או משאית שצופרת ברחוב ייכנסו לכם לאולפן, לא משנה איזה בידוד תעשו.


לסיכום: בידוד אקוסטי הוא דבר יקר מאוד, ומיותר לחלוטין בעיניי לכל מי שלא מתכנן להקליט הרבה שעות כל יום באולפן שלו.


בידוד אקוסטי - קירות עם אוויר בתוכם, חומרי בנייה מיוחדים ומבודדים, רצפה צפה, בקיצור - סרט יקר מאוד, ואל תתחילו להיכנס אליו אפילו!

טיפול אקוסטי לעומת זאת, נועד לטפל בתדרים של החדר עצמו, כלומר שמה שאתם שומעים באולפן שלכם יהיה כמה שיותר מאוזן.

טיפול אקוסטי הוא דבר הרבה יותר זול מבידוד אקוסטי, הוא מתחיל בכמה מאות שקלים או אלפי שקלים בודדים, ואפשר להגיע לתוצאות טובות גם עם הוצאה של אלפי שקלים, בטח שלא מאות אלפי שקלים כמו בידוד אקוסטי.


רואים את הספוגים ומלכודות הבאס הסגולות ? זה טיפול אקוסטי, וזה דבר מאוד חשוב, ולא יקר כל כך!

בקיצור ולסיכום:

רוצים להשקיע את הכסף בדברים הנכונים?

אל תתחילו בכלל לחשוב על בידוד אקוסטי, וכן תשקיעו סכום כלשהו על טיפול אקוסטי.


כלל אצבע אומר שכדאי להוציא על טיפול אקוסטי את אותו סכום שהוצאתם על הרמקולים. אם הרמקולים עלו 5,000 ש'ח, כדאי להוציא סכום דומה על הטיפול האקוסטי.

5. טעות חמישית ואחרונה:

לקנות דברים שאתם לא צריכים בבלק פריידי.


כל פעם בנובמבר זה קורה. גם אני נופל בזה, אני מודה. אני רואה מבצעים מטורפים על תוכנות ופלגינים שעולים פתאום בבלק פריידי חצי מהמחיר שלהם, ואז אני מוציא מאות דולרים על דברים שבסוף יושבים אצלי על המחשב ללא כל שימוש.

ככל שנכנסים יותר לעולם האודיו, נכנסים ל"מירוץ החימוש" הזה של קניית תוכנות ופלגינים למחשב, וזה מירוץ שלא נגמר לעולם.

יש מאות חברות שמייצרות מוצרי אודיו לאולפן הביתי. ואת רובם המוחלט של המוצרים שלהם אתם לא צריכים!

אני אחזור על זה, את רוב הפלגינים שמייצרות כל החברות האלה אתם לא צריכים.


באנגלית קוראים לזה Plugin Junkie

כלומר, התמכרות לפלגינים.

בלק פריידי. הדרך של החברות לקחת מאיתנו כסף, על דברים שאנחנו לא באמת צריכים, ולא באמת נשתמש בהם!

המלצה שלי: תמצאו איקיו שאתם אוהבים, כמה רברבים טובים, קומפרסור או שניים, לימיטר או שניים, ויאללה, תתחילו להלחין עם מה שיש!

לא צריך את כל הבאנדלים של waves, של Native Instruments, של Fab filter, ושל כל שאר החברות, בשביל להתחיל לעבוד כמלחין באולפן הביתי.



לסיכום:

להלן חמש הטעויות שגם אני עשיתי, וגם אתם כנראה כבר עשיתם, בבניית אולפן ביתי:


1. להשקיע כסף בדברים הלא נכונים


2. לחשוב שרק כאשר יהיה לכם האולפן המושלם תוכלו להתחיל לעבוד!


3. הדבר הכי חשוב באולפן הביתי שלכם לא עולה שקל אחד - האוזניים שלכם והמוח שלכם


4. להשקיע בבידוד אקוסטי במקום בטיפול אקוסטי


5. לקנות דברים שאתם לא צריכים בבלק פריידי או כל מבצע אחר


בונוס לסיכום:

הנה טריילר של מוזיקה שלי למחול שהלחנתי ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק. זוהי יצירה שעבדנו עליה שנתיים, בשנים 2019-2021, ונקראת OCEANS, עם הכוריאוגרף יגאל פרי.

נראה אם תזהו מה המשקל של המוזיקה:😊



פעם ראשונה שלכם בבלוג הזה? אז מי אני?

אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים.

אני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, מארה"ב, ועוד.

אני מלחין מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה, ומוזיקה למחול, בין השאר ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק, מהחשובות בעולם. לעוד פרטים על קורסים בהלחנה שאני מעביר במסגרת האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים

Spotify.png
bottom of page