• עמית ויינר

חמש תוכנות הפקה מוזיקלית המומלצות לשנת 2022!

טוב אז בטח ראיתם את הדיונים האלה אין סוף פעמים בפייסבוק, בקבוצת "סאונד" בפייסבוק, ובין חברים שלכם: קיובייס או לוג'יק? אבלטון או קיובייס? ומה עם סטודיו וואן או פרו טולס?


במאמר זה אסכם את חמש תוכנות הפקה מוזיקלית - DAW המומלצות על ידי כ-25 מלחינים ששאלתי אותם בסקר שערכתי, לשנת 2022.


רוצים אמל'ק? 😊


אין שום חשיבות לתוכנת ההפקה שלכם! לא משנה אם אתם עובדים על קיובייס, לוג'יק, אבלטון לייב, או אחרות, מה שמשנה זה המוזיקה עצמה, ויכולות ההפקה שלכם עצמן!


תזכרו את זה תמיד – התוכנה היא רק כלי, אמצעי שדרכו אתם יוצרים את המוזיקה שלכם. מה שיש לכם בין האוזניים, המוח, ובאוזניים עצמן, הרבה יותר חשוב ויקבע את איכות המוזיקה שלכם יותר מכל תוכנה!


ולגבי בחירת מחשב להפקה מוזיקלית - זה נושא חשוב בפני עצמו, שהקדשתי לו מאמר מיוחד בפוסט הבא!


אז בואו נצלול!


המאמר מכוון בעיקר למלחינים אשר עושים, מלחינים, ומפיקים מוזיקה על המחשב. אבל הוא יכול לעזור בבחירה גם לזמרים, נגנים, או כל מי שחושב מה היא התוכנה המתאימה לו.


אגב, אולי יעניין אתם - איזו תוכנת תווים הכי מומלצת - סיבליוס, פינאלה, דוריקו או מיוזסקור? מוזמנים לקרוא ולהצביע בסקר!


התשובות היו שונות למשל אם הייתם אנשי סאונד, שאז מן הסתם תוכנת פרו טולס היא התוכנה החשובה ביותר עבורכם, מאחר והיא התוכנה שנמצאת ב-99% מאולפני ההקלטה בעולם כיום.

אז המאמר מסכם את חמש התוכנות הטובות ביותר לשנת 2022, בסדר יורד, מהמקום החמישי ועד למקום הראשון.

בדרך אסביר על כל תוכנה, על היתרונות והחסרונות שלה, על המחיר שלה, ועל מה אני ממליץ באופן אישי.


5. במקום החמישי – פרו-טולס - Pro Tools של חברת Avid


במקום בחמישי אנחנו מוצאים את פרו טולס הותיקה של חברת Avid.

התוכנה קיימת משנת 1989, והיא נחשבת לסטנדרט של אולפני ההקלטות בכל העולם:

אז מצד אחד, פרו טולס היא עדיין התוכנה הראשית של כמעט כל אולפן הקלטות שמכבד את עצמו בעולם, החל מירושלים וקריית מוצקין, ועד ל Abbey Road בלונדון.

כולם יעבדו עם פרו טולס.

ובנוסף, 95 אחוז מהמוזיקה ששמעתם בעשור האחרון, החל מאדל ועד להאנס זימר, הוקלטה על פרו טולס.


אז למה מלחינים לא אוהבים את פרו טולס, בעוד שהיא התוכנה האהובה ביותר על טכנאי הסאונד?

למעשה, אין אף מלחין שאני מכיר שמלחין עם פרו טולס.

הסיבה היא כנראה יכולות המידי (MIDI) הלא משכנעות של פרו טולס, יחד עם זה שהיא לא מגיעה עם סינתיסייזרים וסאונדים כמו שאר תוכנות ההפקה כיום.


וכמובן המחיר שלה, היא היקרה ביותר מבין כל התוכנות ברשימה הזאת:

נכון לדצמבר 2021 היא עולה לא פחות מ-800 דולר כל שנה, והיא היחידה שקיימת רק בתכנית של מנוי שנתי, כלומר לא ניתן לקנות אותה בתשלום חד פעמי.


בנוסף, לרבים יש תחושה בשנים האחרונות שחברת Avid "נרדמה בשמירה", ולא מחדשת עם פיצ'רים כמו בשאר התוכנות.

ומצד שני, חייבים לומר זאת: אין אולפן בעולם שאין בו פרו טולס.

אז מה עושים, אתם שואלים?


לדעתי פרו טולס היא תוכנה שאתם חייבים להכיר, כי כולם בכל אולפני ההקלטות עובדים איתה.

ויש לה גירסה רזה מאוד חינמית, שתעזור לכם להכיר את המבנה והדרך שבה היא עובדת.

אבל ממש להלחין ולהפיק את המוזיקה שלכם בפרו טולס, זה לא מומלץ בכלל, וכמעט שאף אחד לא מלחין ככה!


רוצים לשמוע עוד על הטעות הכי גדולה שתוכלו לעשות כמוזיקאים? מוזמנים לקרוא את המאמר הבא


4. במקום הרביעי – סטודיו וואן - Studio One של חברת Presonus



במקום הרביעי אנחנו מגיעים אל סטודיו וואן, שהפכה בשנים האחרונות מתוכנה שאף אחד לא מכיר, לתוכנה בולטת ומשמעותית בעולם ה- DAW.

סטודיו וואן משלבת כמה דברים מהתוכנות האחרות, או במילים אחרות, היא פשוט משאילה מכל התוכנות האחרות את הפיצ'רים המוצלחים שלהן (אבל אם נודה על האמת, כל החברות עושות את זה).


אז סטודיו וואן היא תוכנה מצויינת לדעתי, לא יקרה כל כך כמו האחרות (נכון לדצמבר 2021 הגירסה המקצועית ביותר עולה כ-400 דולר).


הסיבה היחידה שאני אישית וגם המלחינים האחרים שענו על הסקר לא ממליצים כל כך על סטודיו וואן, היא שרוב המלחינים סביבכם פשוט לא עובדים איתה. ולכן יהיה לכם קשה להעביר קבצים, לשאול שאלות כשיהיו לכם תקלות, ובכלל, תרגישו פחות חלק מהקהילה שגם זה דבר חשוב בתחום הזה :)


אולי יעניין אתכם - מה הציוד שכל מלחין צריך באולפן הביתי שלו? מהן חמש הטעויות שמלחינים עושים בבניית האולפן הביתי שלהם?


זה קצת כמו תוכנת התווים סיבליוס, שכמעט כולם עובדים איתה, ולכן חשוב שתכירו אותה.


ועכשיו לשלוש הגדולות, שלושתן חברות גרמניות:


3. במקום השלישי – אייבלטון לייב – Ableton Live


רגע, תעצרו את קריאות הבוז, מקום שלישי זה ממש אחלה :)



אז במקום השלישי אנחנו פוגשים את התוכנה שמי שהתאהב בה, לא מוכן להסתכל על שאר התוכנות האחרות, אייבלטון לייב.

אייבלטון לייב שינתה את עולם תוכנות ה- DAW, זה בטוח. החברה הגרמנית אייבלטון שינתה את הדרך שכולנו חושבים על תוכנת הפקה, עם השיטה הייחודית של לייב (שם התוכנה הוא בעצם לייב, ולא אבלטון, כמו שכולנו בארץ רגילים להגיד בטעות).


התוכנה היא פופולרית מאוד, בארץ ובחו'ל, ויש לה יכולות מידי ואפקטים של מידי שלאף תוכנה אחרת עדיין אין.

יש בה חשיבה יצירתית מאוד ושיטת עבודה עם לופים שגורמת להרגשה שאתם עושים ממש מוזיקה בכל רגע, מי שניסה יודע למה אני מתכוון.


הסיבה היחידה שהיא לא במקום הראשון לדעתי, היא שהיא יותר מדי מובילה למוזיקה שמבוססת על לופים, שלמשל לי באופן אישי, פחות נחוץ ברוב המוזיקה שלי. אז אם לופים זה הקטע שלכם, ברור שאייבלטון לייב זאת התוכנה שתבחרו.

אבל אם אתם עושים מוזיקה שבעיקרה היא לא לופים (כמוני למשל), אז לא תרוויחו את עיקר הכוח שיש ללייב להציע.


בנוסף, משהו בממשק שלה מרגיש מיושן, לא מקצועי מספיק, אבל אני יודע שזה עניין של טעם.

בין המלחינים הגדולים ביותר בהוליווד שעובדים עם אייבלטון לייב אנחנו נמצא למשל את לודוויג גורנסון, שעשה את המוזיקה המדהימה של "הפנתר השחור" ושל "טנט".


עוד על המוזיקה הנהדרת של לודוויג גורנסון לסרט "טנט" במאמר הבא


והיא כמובן מאוד פופולרית בכל הז'אנרים של המוזיקה האלקטרונית.

לגבי המחיר שלה - הגירסה המקצועית שלה עולה 650 דולר נכון לדצמבר 2021.

אם בחרתם לעבוד עם אייבלטון לייב, אתם בחברה טובה מאוד!


2. במקום השני – לוג'יק פרו – Logic Pro של חברת Apple

אז קודם כל – למה גרמנים אתם שואלים?

במקור לוג'יק יוצרה על ידי החברה הגרמנית Emagic עד שאפל קנו אותם.


אז במקום השני נמצא את התוכנה של אפל, לוג'יק פרו. שהיא זולה במיוחד, הכי זולה מבין החמש שברשימה הזאת: המחיר שלה הוא 200 דולר בלבד, וכל העדכונים שלה הם בחינם, שזה הרבה יותר זול מקיובייס למשל.

לוג'יק היא תוכנה ותיקה מאוד, קיימת משנת 1993,

לוג'יק פועלת רק על מחשבים של אפל, ולא על פי סי, לכן אם יש לכם פי סי, היא לא אפשרית עבורכם.

הדברים הטובים בלוג'יק - היא נוחה וקלה מאוד להבנה מהרגע הראשון, זה ידוע שאפל ייצרו אותה גם עבור חובבנים ולא רק עבור מקצוענים.

יש בה פלגינים וסינתיסייזרים מצויינים, והסמפלר שלה נהדר במיוחד.

וכמובן, הכי חשוב - אתם בידיים של אפל, שזה להיות בידיים הכי טובות שיש. ולא צריך לשלם על עדכונים, כבר אמרנו?


החסרונות של לוג'יק - מעבר לעובדה שהיא קיימת רק למחשבי מק, היא תוכנה הרבה יותר רזה מהאחרות כאן ברשימה, יש הרבה פיצ'רים מתוחכמים שקיימים בתוכנות האחרות ואין אותם בלוגי'ק, והכי הזוי בעיניי, אין בה יכולת לחפש בין הטרקים בפרוייקט.

איך זה יכול להיות?!

(אם כאשר אתם קוראים את זה, אפל כבר הכניסה את הפי'צר הזה של חיפוש בתוך הפרוייקט, אתם מוזמנים להגיב כאן למטה!)


1. ובמקום הראשון.......


קיובייס פרו – Cubase Pro של חברת Steinberg



הגענו אל התוכנה שרוב רובם של המלחינים אשר השתתפו בסקר הזה (25 מלחינים כאמור) בחרו כמספר אחד שלהם.

וזאת קיובייס של חברת סטיינברג.

קיובייס היא ותיקה מאוד, וקיימת עוד משנת 1989, אותה שנה שנוצרה הגירסה הראשונה של פרו טולס.

קיובייס עברה בשנים האחרונות מהפך גדול בתודעה שלה אצל מלחיני סרטים ומלחינים למדיה.

אם בשנת 2015 למשל, בארה'ב היו צוחקים עליכם אם הייתם אומרים קיובייס למישהו, כי היא נחשבה לתוכנה של יוצרי טרנס או סתם ילדים שעושים ביטים, כיום רוב המלחינים הרציניים בהוליווד עברו לקיובייס.