top of page
  • עמית ויינר

איך ללמוד לקרוא תווים? והאם צריך את זה?? 🎵😎

לימוד קריאת תווים- הדבר הזה שגרם להרבה מאיתנו לוותר על החלום שלנו לעשות מוזיקה בגי צעיר.

אז ללמוד לקרוא תווים או לא ללמוד לקרוא תווים? זאת השאלה...

והאם מלחין בתחום של הלחנה למדיה צריך לדעת לקרוא תווים או לא?


במאמר הזה אנסה לענות על השאלה המורכבת הזאת -

איך כדאי ללמוד לקרוא תווים בדרך הפשוטה ביותר?

האם מלחין לסרטים צריך לדעת לקרוא תווים או לא?

ואיך זה קשור לפסקול הנהדר של הסרט "טנט" - TENET?

יש כמה גישות לעניין הזה, יש את אלה שאומרים שמלחין לסרטים בימינו לא צריך בכלל לדעת תווים, ושהכל ניתן היום לעשות על המחשב בתוכנות DAW השונות (קיובייס, לוג'יק, אבלטון לייב וכולי), ויש את אלה שמאמינים ההיפך:


עוד על תוכנת ההפקה המומלצת ביותר בימינו - DAW - במאמר הבא!


שלדעת תווים ותיאוריה מוזיקלית הוא דבר הכרחי עבור כל מלחין, גם מלחין לסרטים וגם מלחין בכל תחום אחר.


הגישה שלי נמצאת אי שם באמצע בין שתי הגישות, ואני אסביר:


מצד אחד יש הרבה מוזיקה בתחום של הלחנה לקולנוע וטלוויזיה שאינה באמת דורשת ידע של קריאת תווים, או ידע תיאורטי של הרמוניה, קונטרפונקט, ושאר התיאוריה המוזיקלית.


למשל, מוזיקה שמבוססת בעיקר על לופים, או על אפקטים של סאונד (סאונד דיזיין - Sound Design), אינה דורשת מהמלחין לדעת לקרוא תווים.


אולי יעניין אתכם: מוזיקת ספריות לעתים מורכבת אך ורק מאפקטים של סאונד, וזה מבוקש מאוד בעולם של המוזיקה לטריילרים בימינו.

עוד על מוזיקת ספריות - במאמר הבא!


אבל, מצד שני אם נדרש מכם לכתוב מוזיקה תזמורתית, או מוזיקה שמכילה בין השאר רביעיית מיתרים, או כל מוזיקה אחרת שמתכתבת למעשה עם האסכולות הישנות של המוזיקה הקלאסית (המוזיקה התזמורתית לקולנוע כמעט תמיד מתכתבת עם האסכולות של המלחינים הרומנטיים כמו צ'ייקובסקי וריכארד ואגנר, או הפוסט רומנטיים כמו רחמנינוב ופוצ'יני) -


במקרים האלה אני תמיד חושב שידע של כתב התווים, ולא רק ידע בסיסי, אלא ידע מעמיק של קריאת פרטיטורה שלמה, על כל המפתחות השונים שיש בה (כלומר מפתחות סול, פה ודו), וכל הטרנספוזיציות של הכלים השונים - בקיצור, ידע של קריאת תווים ברמה הגבוהה ביותר, יעזור לכם מאוד כמלחינים.


הרי תחשבו על זה, איך אפשר לכתוב מוזיקה תזמורתית מבלי לקרוא ולראות מה עשו כל הגדולים בתחום הזה, החל מראוול וצ'ייקובסקי, ועד למלחיני הסרטים הגדולים של הדור הקודם, כמו ברנרד הרמן, ג'ון וויליאמס, ואחרים?


אולי יעניין אתכם - מה הציוד שכל מלחין צריך באולפן הביתי שלו? מהן חמש הטעויות שמלחינים עושים בבניית האולפן הביתי שלהם?


ודבר נוסף שאני תמיד אומר לתלמידים אשר שואלים אותי האם חשוב לדעת לקרוא תווים או לא:


לקרוא תווים זה באמת דבר מאוד קל! מאוד!


הרבה יותר קל מללמוד לקרוא עברית או אנגלית, שזה כולנו למדנו לעשות כבר בגיל 6 (לפחות עברית. אנגלית כמה שנים אחר כך...)


זה הרבה יותר קל גם ממיומנויות מוזיקליות אחרות, כמו למשל שליטה בהרמוניה ליד המקלדת, או סולפז' ופיתוח שמיעה, או אפילו שליטה בתוכנות DAW כמו קיובייס, שהיא ספינת חלל אמיתית, ולוקח שנים רבות באמת להכיר כל מה שיש בתוכנה הזאת (אני משתמש קיובייס וחובב קיובייס אדוק, אגב 😊).


במשפט אחד: אם למדתם לשלוט על קיובייס, תאמינו לי שללמוד לקרוא תווים זה קלי קלות עבורכם!


ואם זה דבר כל כך קל, מדוע לא ללמוד את זה כבר, ולהוריד את העניין הזה מהפרק, ואז אם וכאשר תצטרכ