• עמית ויינר

עבודה במוזיקה - איך לבנות קריירה בתחום המוזיקה?


אם יש דבר שמעצבן אותי יותר מכל דבר אחר הוא שאנשים אומרים שאין דרך להתפרנס ממוזיקה. זה מרתיח אותי, ואני בן אדם רגוע בדרך כלל :)

אז דבר ראשון, בואו נשים את זה כאן על השולחן: יש הרבה מאוד כסף במוזיקה!


ושאף אחד לא יגיד לכם אחרת, לא הסבא והסבתא שרוצים שתלכו להייטק או למשפטים, לא ההורים, ולא החברים שלכם.

תחום המוזיקה הוא תחום ענק, ויש בו הרבה מאוד כסף. תצאו מהדעה הקדומה הזאת שמוזיקאי לא צריך להרוויח כסף.


כולנו עובדים בגלל שמוזיקה היא בנשמה שלנו, זה ברור.


אבל הנשמה שלנו צריכה אוכל, ציוד לאולפן, תוכנות מוזיקה, שכר דירה, ארנונה, וכל דבר אחר שעולה כסף בעולם (יש משהו שלא עולה כסף?...)


כסף - יש הרבה מזה בתחום המוזיקה, ושלא יגידו לכם אחרת!


בפוסט הזה אני אדבר על הדרכים השונות שבהן מלחינים מתפרנסים ממוזיקה כיום.

הפוסט מכוון ליוצרים, למלחינים, ולכותבי מוזיקה, אבל הוא יכול לשמש גם מבצעים, זמרים, ומפיקים.


אז בואו נתחיל!

שבעה סוגי עבודות של מלחין בימינו:


חשוב להבין שרוב המלחינים בימינו עובדים בשילוב של כמה מערוצי ההכנסה שמופיעים כאן!


ואף אחד לא עובד בכולם 😊

האנס זימר - דוגמא למלחין שעובד בכמה מהתחומים שמופיעים כאן למטה:

הוא גם מלחין מוזיקה לסרטים כמובן, גם למשחקי מחשב, גם מוזיקה לספריות, גם מלמד קורסים אונליין, וגם עובד עם חברות סמפלים כמו ספיטפייר אודיו למשל.



1. הלחנה:

הלחנה היא תחום רחב מאוד בימינו, וכמו שאתם רואים כאן למטה, יש הרבה אפשרויות בתחום. כל אחת מהן שונה קצת מהאחרת, ודורשת סט שונה של מיומנויות, אבל יש גם דמיון ביניהן.


למשל: הלחנה לסרטים שונה שונה מהלחנה למשחקי מחשב, או מהלחנה לתיאטרון.

אבל בכל שלושת הסוגים הללו המלחין נדרש להוציא מוזיקה מופקת מהמחשב שלו, ברמה הגבוהה ביותר שיש, ובדרך כלל בשילוב של כלי מידי עם כלים חיים, תלוי בתקציב, בהפקה, ובצרכים.


להלן אם כן התחומים השונים שבהם אפשר לעבודה כמלחין בימינו.

כל מלחין שאני מכיר, כולל אותי, משלב כמה מהם, אבל אף אחד לא עובד בכולם!


· מוזיקה לסרטים

עוד מידע באופן ממוקד יותר על מוזיקה לסרטים במאמר הבא

· מוזיקה לטלוויזיה

· מוזיקה לספריות וטריילרים

עוד על מוזיקה לספריות במאמר הבא

· מוזיקה למשחקי מחשב

· מוזיקה לתיאטרון

· מוזיקה למחול

· הלחנת מוזיקה לעולם הקונצרטים

· הלחנת שירים לזמרים



2. עיבוד ותזמור:

כאן אנחנו עובדים עבור מישהו אחר, כאשר אנחנו מעבדים או מתזמרים מוזיקה שלו.

זו עבודה שלעתים היא יצירתית, ולעתים היא יותר עבודה שחורה, מה שקוראים. תלוי במה שרוצים שתעשו.


למי שמתעניין - הנה מאמר מקיף על תזמור של מוזיקה לסרטים בימינו

והנה בונוס, עיבוד שעשיתי לשיר "לו יהי" של נעמי שמר, בביצוע שירי מימון ובניצוח שלי:

3. הופעות כנגן:

בהופעות, בהקלטות, בסשנים. מלחינים בימינו מתפרנסים הרבה פעמים גם מהופעות כנגנים, וזו הזדמנות לכולנו לצאת מהסטודיו שלנו, מהקיובייס, ולפגוש קהל אמיתי!

אני אישית למשל מאוד אוהב להופיע גם כפסנתרן, והקריירה שלי מכילה גם הופעות בחו"ל, בנוסף למוזיקה המקורית שאני מלחין.


4. הוראה:

תחום רחב מאוד, שמחולק לכמה ערוצים, כפי שתראו למטה.

גם כאן, הרבה מוזיקאים משלבים כמה תחומי הוראה, אבל אף אחד לא עובד בכולם!

וכל תחום דורש דרישות אחרות ושונות: למשל בשביל לעבוד כמרצים בהשכלה הגבוהה אין צורך בתעודת הוראה אבל יש עדיפות לתארים מתקדמים, שני ושלישי. לעומת זאת, בבתי ספר יש חובה של תעודת הוראה, ואין חובה של תארים מתקדמים.


תחומי ההוראה האפשריים הקיימים בתחום המוזיקה הם:

· השכלה גבוהה

· בית ספר תיכון

· בית ספר יסודי וגני ילדים

· תלמידים פרטיים

· קונסרבטוריונים ומתנ"סים

· סדנאות קבוצתיות

· קורסים דיגיטליים – אונליין


אני למשל, מלמד גם באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, וגם מעביר סדנאות קבוצתיות מעת לעת. ואני לא עובד בתחוי ההוראה האחרים.

כלומר, כל אחד מכם יכול לבחור את התחומים שהכי מעניינים אותו מבין התחומים השונים הללו.


המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים,

שם אני עובד כראש המחלקה, ומלמד קורסים שונים והלחנה


5. הכנסה מתמלוגים על זכויות יוצרים:


אחד התחומים שכולנו, ללא יוצא מן הכלל נופלים בהם!

זה תחום רחב מאוד, ששווה להקדיש לו סדרת מאמרים, אפילו לא מאמר אחד, בגלל שהוא נושא עצום מימדים, שהרוב המוחלט של המוזיקאים לא מבין בו כלום!


אתםן מסכימים?


רוב המוזיקאים לא מבינים כלום בתחום הזה של תמלוגים מזכויות יוצרים, ואני מודה שגם אני לא הבנתי בזה כלום עד לפני כמה שנים, וגם היום, אחרי שחקרתי הרבה יותר לעומק את הנושא, אני עדיין לא מבין בו הכל.


מצד שני, זה תחום שהוא מה שנקרא "הכנסה פסיבית", כלומר אנחנו מקבלים בו כסף על עבודה שכבר סיימנו מזמן, לעתים כמה שנים אחרי ההלחנה, ולעתים גם עשרות שנים אחרי שכתבתנו את המוזיקה!


להזכירכם, זכויות יוצרים תקפות ל-70 שנה אחרי שנת מותו של היוצר, כלומר זכויות היוצרים שלנו עשויים להיות גם הפנסיה שלנו, וגם כסף שנוריש עבור הילדים והנכדים שלנו (יש עוד זמן, אני יודע...:))


אז נתחיל לעשות סדר: להלן רשימה של אגודות שאתם צריכים להיות חברים בהן - לא בכולן, אבל בחלקן:

· אקו"ם, חברות PRO בחו"ל: PRS, BMI, ASCAP. אלה חברות אשר משלמות לכם כסף בכל פעם שמוזיקה שלכם מושמעת ברדיו, טלוויזיה, בקונצרטים, ובכל מקום למעשה, כולל יוטיוב, ספוטיפיי וכולי.


לקריאה נוספת על איך ספוטיפיי שודדת אותנו המוזיקאים מבלי לשלם לנו כמעט כלום על סטרימינג


· אגודת עיל"ם, וחברות Neighboring Rights בחו"ל – NRG. אלה חברות שמשלמות לנגנים (לא ליוצרים ולמלחינים), על כל השמעה של מוזיקה שבה הם ניגנו.


· במוזיקה לספריות: מקבלים גם תשלומים מהספריות עצמן, כלומר תשלום ישירות מחברת יוניברסל למשל.


אז איפה להירשם?

זה תלוי מאוד איפה המוזיקה שלכם מושמעת.

למשל - אם רוב הקריירה שלכם נמצאת בחו"ל, והמוזיקה שלכם מושמעת בעיקר בחו"ל, כדאי לכם (מאוד!) לא להיות רשומים באקו"ם, אלא באחת האגודות הזרות הגדולות.


במקרה הזה אני ממליץ על אחת מהשלוש הגדולות - PRS, ASCAP, BMI. הן יצליחו למצוא לכם יותר שימושים של המוזיקה שלכם מאשר הקטנות המקומיות, בטח יותר טוב מאקום בישראל.


כנגנים בעצמכם - יש גם את NRG שזה neighboring rights תחום שהרבה מזניחים, ולא כדאי.

זה בעצם זכויות של נגנים, על כל מוזיקה שמושמעת שמכילה אתכם כנגנים.

במוזיקה למדיה למשל, בדרך כלל המלחין הוא גם הנגן (על המחשב), ולכן כדאי להירשם גם באגודה כזאת של זכויות שנקראות באנגלית neighboring rights . בישראל זאת עיל"ם כאמור.

מקווה שעשיתי כאן קצת סדר בנושא.

כאמור, זה נושא מאוד רחב ומורכב, ואתם מוזמנים לכתוב לי את תרצו שאקדיש פוסט מורחב לנושא הזה של תמלוגים על זכויות יוצרים.



6. מוצרים שונים לקהילת האודיו – Music Tools:

Midi packs

Sample Libraries

חבילות של סאונד דיזיין


הרבה מלחינים שאני עובד איתם בחו"ל, מתפרנסים גם מהתחום הזה, כלומר מייצרים מוצרים שונים שמשמים את קהילת האודיו בעולם: חבילות של סאונדים, כלים לקונטקט, וכולי.


למי שמבין בזה, זה יכול להיות תחום מצויין של הכנסה פסיבית.

ולמי שזה נראה לו כמו סינית, זה בסדר :) יש המון תחומים אחרים.


7. יזמות ופרוייקטים אישיים: חברת מוזיקה, מרכז להוראת מוזיקה, וכו'.


כלומר, להיות יזמים. להקים בעצמכם חברה, או מרכז להוראת מוזיקה, או הרכב, או להרים ולהפיק פסטיבל מאפס.

כל אלה אפשריים בהחלט.

ואם לא חולמים, לא משיגים!


הנה משפט יפה שקראתי:

"הצלחה היא הגשמה מתמשכת של השאיפות שלנו".


מתמשכת זו מילת המפתח לדעתי, לא נקודת הסיום, אלא התהליך כולו זה העיקר.


אז יאללה!

צאו לדרך, תחלמו בגדול, תכתבו על דף נייר את החלומות שלכם, ותצליחו בענק בתחום המוזיקה עצום המימדים הזה!


שיהיה בהצלחה. אני מאמין בכם!

אני - מאמין בכם!😊


זהו, מקווה שנהניתם ולמדתם, תודה רבה על הקריאה!

לא מסכימים עם משהו? הגיבו למטה!


לקריאה נוספת:

האם מלחין לסרטים צריך לדעת לקרוא תווים, או לא?


במאמר הבא אכתוב על כלים לבניית הקריירה בתחום המוזיקה. מה חשוב לדעת, מה אסור לכם בשום פנים ואופן לעשות!

רוצים לשמוע עוד מוזיקה שלי? - דוגמא לקטע קלטי שלי, שיצא באלבום קלטי בחברת Song to Your Eyes מארה"ב.



עמוד הסאונקלאוד שלי


לחוברות עבודה וספרי לימוד מוזיקליים שכתבתי, לחצו כאן


רוצים לקבל תזכורת כאשר ייצא המאמר הבא? השאירו כתובת אימייל כאן


אז מי אני?


אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים.


אני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, כולן מארה"ב, ועוד. אני מלחין מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה, כולל סדרות של הוט כאן בארץ, ומוזיקה למחול כולל ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק, מהחשובות בעולם.



לעוד פרטים על קורסים בהלחנה אצל ד"ר עמית ויינר במסגרת האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים

104 צפיות