top of page

מוזיקת ספריות - איך להגיע עם המוזיקה שלכם לרשתות הטלוויזיה הגדולות בעולם?

המדריך המלא למלחין הספריות המתחיל - שבעה דברים שלא ידעתם ולא היה לכם את מי לשאול!


רגע, קודם כל - אם אתם לא יודעים מה זה תמלוגי ממוזיקה, וכמה אפשר להרוויח מהם, אתם חייבים לראות את הסרטון הבא!



אז קודם כל, לפני שנתחיל - תשמעו – כבר הרבה שנים אני חולם לעשות כזה דבר.


ללמד סופסוף מאלף ועד תו איך להלחין מוזיקה!



חלק ראשון - שלושת הדברים הראשונים שלא ידעתם על מוזיקה לספריות (Library Music) :


במאמר הזה, המחולק בשל אורכו לשני חלקים, אנסה להסביר באופן המפורט ביותר על התחום הזה של מוזיקת ספריות, שהיא מוזיקה למדיה, לטלוויזיה, ולפרסומות, ואענה על השאלות הבאות:

* מה היא מוזיקת ספריות (Library Music) ?

* איפה היא משמשת?

* מתי היא נוצרה ולצורך מה?

* ואיך אתם כמלחינים יכולים למצוא עבודה בתחום הרחב ועצום המימדים הזה שנקרא מוזיקת ספריות.


אז בואו נתחיל!

אתחיל בקצת רקע על עצמי, ועל איך נכנסתי לתחום הזה של מוזיקת ספריות:

זה אני 😊


אני עובד גם כמלחין למדיה, סרטים ומוזיקת ספריות, וגם כמלחין של יצירות קונצרטנטיות. יש לי תואר דוקטור בקומפוזיציה, ואני מלחין מוזיקה כבר מעל 20 שנה, ועובד כראש המחלקה להלחנה רב תחומית באקדמיה למוסיקה בירושלים.


בשנים האחרונות אני עובד הרבה בתחום של מוזיקת ספריות, עולם חדש עבורי שנחשפתי אליו דרך חבורה של מלחינים כאן בישראל שעובדים בזה.

אני עובד בעיקר עם לייבלים גדולים בחו"ל, מהגדולים בעולם, ביניהם:

Universal Production Music,

Warner Chappell Production Music

SATV - Sony/ATV

Songs to Your Eyes

ועוד.


הנה חלק מהקרדיטים שלי מהשנים האחרונות כמלחין לסרטים ולספריות:

אוקיי, מספיק עם עצמי! למה אני מתחיל בלספר לכם את זה כאן?


אני מספר את זה כאן כדי להראות שבתחום הזה אפשרי להגיע מהר לחברות הגדולות ביותר שקיימות בעולם, כל עוד המוזיקה שלכם תהיה טובה, ברמת הפקה הטובה ביותר שאפשר, ועשויה בצורה שתהיה שימושית כמוזיקה למדיה (על אלה בהמשך).


המלחין אור צ'אושה הוא המלחין אשר הכיר לי את התחום הזה של מוזיקת ספריות לפני הרבה שנים, ואני מודה לו על כך עד היום!


כאן בתמונה - המלחין אור צ'אושה ואני, אצלו באולפן:


ועכשיו לעיקר - שבעת הדברים שלא ידעתם על מוזיקת ספריות, ולא היה לכם את מי לשאול!


דבר ראשון: מוזיקת ספריות קיימת כבר מעל 100 שנה!


אז מה היא מוזיקת ספריות ואיפה משתמשים בה?

מוזיקה ספריות נקראת באנגלית בכמה שמות: Library Music וגם Production Music .


לפעמים היא נקראת גם Stock Music אבל זה מתייחס בדרך כלל לתחום ספציפי בתוכה - מוזיקה שהמלחין לא מקבל עליה תמלוגים על שימושים בה (Royalty Free), ועל כך בהמשך, בסעיף המדבר על כסף, שם נדבר על ספריות מוזיקה כמו Artlist, Epidemic Sound וכולי...


המוזיקה הזאת משמשת כליווי לתמונה (כלומר מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה) כבר יותר ממאה שנה.

כן! מוזיקת הספריות הראשונה נוצרה למעשה בתחילת המאה העשרים, עם תקופת הסרט האילם.

שם קראו לזה Underscore Music כלומר מוזיקת רקע אשר מושמעת מתחת לדיאלוג או סצינה מסויימת, והמוזיקה הזאת קיימת כבר, כלומר "מוזיקה מן המוכן".


בקולנוע האילם היו משתמשים הרבה פעמים בקטעי מוזיקה קלאסית, כך למשל הקטע המפורסם ביותר של ריכארד ואגנר, שנקרא "דהירת הואלקירות", שכולנו מכירים מהסרט "אפוקליפסה עכשיו" בסצינה של תקיפת המסוקים בוייטנאם.


הקטע הזה הופיע במאות סרטים נוספים חוץ מ"אפוקליפסה עכשיו", החל מהסרט "לידתה של אומה" משנת 1915, דרך "האחים בלוז" ועוד המון דוגמאות.


כלומר, משתמשים בזה כמו מוזיקת ספריות לכל דבר ועניין! מוזיקה שקיימת כבר "מן המוכן", ולא נכתבה עבור הסרט הספציפי הזה (ואגנר הרי לא עבד עם פרנסיס פורד קופולה...), ומשתמשים בה כליווי לסצינה מסויימת.


סצינת המסוקים המפורסמת מתוך הסרט "אפוקליפסה עכשיו" - דוגמא לשימוש ב"מוזיקה מן המוכן", עם הקטע "דהירת הואלקירות" מאת ריכארד ואגנר, בדיוק כמו במוזיקת ספריות!


שאלה: מדוע לדעתכם בחר הבמאי פרנסיס פורד קופולה במוזיקה הזאת דווקא? מה הרגש שהמוזיקה הזאת מוסיפה לסצינה לדעתכם?

(אתם מוזמנים להגיב כאן למטה בסוף המאמר, אשמח לשמוע את דעתכם!)


אז המוזיקה המהממת הזאת של ואגנר, שבכל פעם שאני שומע אותה אני נדהם מהגאונות של המלחין הזה, המוזיקה הזאת הופיעה לאורך השנים במאות סרטים וסדרות טלוויזיה! כן, מאות!


הנה עוד שתי דוגמאות יפות:

קטע מהסרט "לידתה של אומה" משנת 1915, של הבמאי ד. וו. גריפית', שגם הוא משתמש בקטע של ריכארד ואגנר "דהירת הואלקירות" – החל משניה 00:35 בסצינה הבאה:



ועוד סצינה שמשתמשת באותה מוזיקה בדיוק: מתוך הסרט "האחים בלוז" משנת 1980:



בקיצור, ואגנר לא היה מאמין כמה כסף הוא היה יכול להרוויח מתמלוגים אם הוא היה חי עד ימינו... 😊


ואם דיברנו על ואגנר ועל כסף, הנה תמונה של מטבע של 10 יורו עם תמונתו של המלחין ריכארד ואגנר,

שיצא לציון 100 שנה להולדתו.


ובחזרה לנושא שלנו – מוזיקת ספריות כפי שהיא כיום:


מוזיקת ספריות משמשת בימינו במגוון רחב מאוד של מדיות:

* מוזיקה לטריילרים (עוד על כך בהמשך);

* מוזיקה לטלוויזיה, כגון סדרות ריאליטי, כתבות בחדשות, סדרות טלוויזיה דלות תקציב אחרות;

* מוזיקה לפרסומות;

* וגם מוזיקה לכל מדיה אחרת אשר דורשת מוזיקה, ומעדיפה לבחור להשתמש במוזיקה קיימת במקום לבחור מלחין שילחין במיוחד עבורה - לדוגמא סרטוני יוטיוב, פודקאסטים, סרטוני פרסום לחברות ועוד.


הסיבות שהפקה מסויימת תבחר להשתמש במוזיקה ספריות, כלומר "מוזיקה מן המוכן", במקום לקחת מלחין שיכתוב במיוחד עבור ההפקה, הן רבות ושונות.

חלק מזה קשור לתקציב, חלק לאיכות הגבוהה של מוזיקת ספריות בימינו, חלק קשור לרב גוניות שקיימת במוזיקת ספריות, ולנגישות שלה עבור עורך הוידאו: עורך הוידאו יכול להיכנס לקטלוג של יוניברסל למשל, להקשיב לקטע שהוא אוהב וחושב שהוא מתאים, ותוך דקה לקנות את הקטע ולהשתמש בו לסרט שלו.


בתחום הרחב של מוזיקת ספריות תוכלו למצוא כיום את כל המלחינים הגדולים של הוליווד ושל תעשיית משחקי המחשב, אשר מוזיקה שלהם קיימת בקטלוגים השונים.


אתם יכולים לראות בקישור הבא את המלחינים אשר מופיעים בקטלוג של Extreme Music למשל.


אל תיבהלו למצוא שם את האנס זימר, Ramin Djawadi (ממשחקי הכס), דני אלפמן, ואפילו ג'ורג' מרטין של הביטלס!

בקיצור, השמות הגדולים ביותר בעולם, בקטלוג של מוזיקת ספריות.


כאשר נחשפתי לראשונה למוזיקת ספריות, פתאום הבנתי שהעולם כיום צריך מוזיקה יותר מאי פעם!

כל כך הרבה אנשים מייצרים כיום תכני וידאו ומדיה שונים, אשר בכולם צריך שתהיה איזושהי מוזיקה, שהתחום של מוזיקת ספריות הוא כיום מבוקש ונחוץ יותר מאי פעם, ונותן הזדמנות מצוינת למלחינים לעבוד כמלחיני מדיה מכל מקום בעולם.


ובמילים אחרות - מה שטוב להאנס זימר, בטוח טוב גם לי! 😊

כן, גם האנס זימר כותב מוזיקת ספריות לקטלוג של Extreme Music !


דבר שני: מוזיקת ספריות היא מוזיקה לסרטים שנכתבת לפני הסרט עצמו!


אז איך זה עובד?
איך התחום הזה של מוזיקת ספריות עובד למעשה?


מוזיקת ספריות היא כאמור מוזיקה למדיה, אשר נכתבת ללא התמונה או המדיה מול עיניו של המלחין.

כלומר, זאת מוזיקה לסרט ללא הסרט עצמו. רק לאחר מכן, עורך הוידאו של הטריילר למשל, עורך את הטריילר על פי המוזיקה שאתם הלחנתם, ולא הפוך, כלומר אתם לא מלחינים על פי הסרט, אלא הסרט נערך על פי המוזיקה שכתבתם.


דמיינו שאתם מלחינים מוזיקה בסגנון אפי (epic), קלטי- אירי, או קומדי, מבלי שיש לכם תמונה או סצינה מול העיניים. כלומר אתם פשוט כותבים מוזיקה בסגנון מסויים, בז'אנר מסויים, אבל בלי הצורך והרצון לסנכרן אותה מול הסצינה הספציפית. עורך הוידאו הוא זה שיסנכרן את הסצינה למוזיקה שלכם לאחר מכן.

זה היה מבחינתי שינוי תפיסה עצום מימדים!


זה אחד הדברים שאני כל כך אוהב בתחום הזה, שעבורי כמלחין, יש חופש יצירתי ומוזיקלי כמעט מוחלט, לכתוב איזה מוזיקה שאני רוצה לכתוב, ואחר כך ישתמשו בה במדיות השונות.


הנה למשל כמה קטעים שונים מאוד שהלחנתי עם המלחינים השונים שאיתם אני עובד בתחום של מוזיקת ספריות, קטעים שונים מאוד אחד מהשני כמו שתראו:

Glory of The Braves - Celtic Trailer Music
Escape from Egypt - Oriental Production Music Featured Piano
Weaving Wizards

אז מוזיקת ספריות יכולה להיות מגוונת מאוד, החל ממוזיקה תזמורתית, ועד לפסנתר סולו, ובכל סגנון אפשרי.



כלומר, לכם כמלחינים, זה מאפשר להיות יצירתיים ומגוונים יותר מבכל תחום אחר בעיניי! פשוט לכתוב איזה מוזיקה שאתם אוהבים לכתוב, ואחר כך לראות אותה מופיעה בתוכניות טלוויזיה בכל העולם, וגם כמובן להרוויח מזה כסף (על הנושא של הכסף, בחלק ב' של המדריך הזה... 😊)


בחלוקה לסגנונות, היא מחולקת לארבעה סגנונות עיקריים, ועל כך בסעיף הבא.


דבר שלישי: מוזיקה לטריילרים היא תמיד מוזיקת ספריות, ולא המוזיקה מתוך הסרט עצמו!


כן, גם המוזיקה המדהימה לטריילר של הסרט "התחלה" של כריסטופר נולאן, היא לא המוזיקה של האנס זימר מתוך הסרט עצמו!


Inception - Trailer

המוזיקה היא לא של האנס זימר עצמו! אלא של המלחין זאק המסי - Zack Hemsey


למי שמתעניין, הנה הקטע המקורי של זאק המסי, לפני שהפך לטריילר של הסרט "התחלה"


אז מהם הסוגים של מוזיקת ספריות?

כיום ישנם ארבעה סוגים עיקריים של מוזיקת ספריות, לפי הז'אנרים השונים שבהם היא משמשת:


1 - מוזיקה לטריילרים:

"הגביע הקדוש" של מוזיקת ספריות! מי לא חלם שהמוזיקה שהוא הלחין, תלווה את הטריילר החדש של "הנוקמים" של מארוול, או הסרט החדש של כריסטופר נולאן??

הנה למשל אחד מקטעי הטריילרים המפורסמים ביותר:

הקטע הוא של חברת Audiomachine ונקרא

So Say We All:


So Say We All - Audiomachine


ולמה הקטע הזה הפך למפורסם כל כך, ויש לו למעלה ממיליון צפיות ביוטיוב?!


נכון, זו המוסיקה של הטריילר שכולנו חיכינו לו בשנת 2019, הטריילר של הסרט של מארוול, "הנוקמים – סוף משחק":


הטריילר של הסרט "הנוקמים: סוף משחק" עם המוזיקה שהופיעה בסרטון הקודם.


כן, המוזיקה גם כאן, כמו תמיד במוזיקת ספריות, קדמה לטריילר. המוזיקה יצאה בשנת 2018, כמו שתראו בסרטון היוטיוב, והטריילר יצא שנה לאחר מכן, בשנת 2019. וכמו שכבר הבנו, עורך הוידאו של הטריילר של מארוול ערך את הטריילר על פי המוזיקה, אשר כבר היתה קיימת, ולא להיפך כלומר המוזיקה לא הולחנה על פי הטריילר.


המוזיקה באה קודם, ממש כמו בדוגמאות הראשונות של מוזיקת ספריות שראינו בתחילת המאמר, עם "דהירת הואלקירות" של ריכארד ואגנר.


מוזיקה לטריילרים היא נושא כל כך מעניין בעיניי, ואני עובד בתחום הזה גם בעצמי, ולכן אקדיש לה בעתיד מאמר נפרד.

אתם מוזמנים לעקוב!


2 - מוזיקת רקע - Underscore Music :

מוזיקה במבנה אחר מזה של מוזיקה לטריילרים, אשר משמשת למשל בסדרות ריאליטי בטלוויזיה, כתבות בתכניות החדשות, וכולי.


3 - שירים:

כן, ממש שירים, עם מילים, בדרך כלל באנגלית, בכל מיני סגנונות שונים, כמו ראפ, פופ, רוק, וכולי. שירים שישמשו אחר כך כמוזיקת רקע לסדרת טלוויזיה או כל מדיה אחרת, מה שיהיה הרבה יותר זול עבור ההפקה מאשר לקחת שיר של קולדפליי או ריהאנה למשל.


4 - אפקטים - Sound Effects :

קטעים קצרים, שמקובצים באלבומים, אשר משמשים אחר כך בטריילרים, או בכל מדיה אחרת שזה נחוץ לה.

התחום הזה נקרא גם סאונד דיזיין, והוא נפוץ והכרחי כיום בכמעט כל מדיה – טריילרים, משחקי מחשב, סרטוני יוטיוב, אייטמים לטלוויזיה. כולם צריכים כיום בומים ורייזרים! (הנה דוגמא כאן למטה).


כל קטע כזה יכיל בדרך כלל 5-15 שניות של אפקט בודד, ואלבום של קטעים כאלה יכיל בדרך כלל עשרות או מאות של קטעים, לפעמים בכל 12 הסולמות, או בגרסאות שונות, אשר מאפשרות חופש מוחלט והרבה שליטה ושימושים לעורכי הוידאו.


דוגמאות לאפקטי סאונד, שבדרך כלל מחולקים לקטגוריות, כמו כאן למשל:

דוגמא לאפקטי סאונד שנקראים Risers


כאן מסתיים החלק הראשון של המאמר.


אולי יעניין אתכם, שפתחתי לאחרונה את ההרשמה לקורס הלחנת מוזיקה לסרטים, הראשון מסוגו בישראל!




דבר רביעי: מהן החברות אשר קיימות בתחום?


דבר חמישי: איך אתם כמלחינים יכולים להרוויח מזה כסף? מהם שלושת ערוצי התשלום הקיימים בתחום?


דבר שישי: איך נכנסים לתוך התעשייה הזאת?


דבר שביעי ואחרון: טיפים חשובים למלחין הספריות המתחיל.


ובונוס לסיום:

הנה עוד קטע של מוזיקת ספריות משלי, שיצא בספטמבר 2021 בחברת Universal Production Music, מתוך אלבום שהלחנתי ביחד עם המלחינים הלל טפליצקי, ואור צ'אושה.

הקטע הוא מוזיקה בסגנון סרטי טים ברטון ובסגנון של Halloween Music:

Creepy Spiral Staircase - Halloween Music

ולמי שמתעניין איך המוזיקה הזאת בסוף באה לידי שימוש בטלוויזיה, הנה למשל תכנית טלוויזיה על Halloween שמתשמת לכל אורכה במוסיקה מתוך האלבום הזה שלנו, של רשת QVC:



תודה על הקריאה. נתראה במאמר הבא!


אם יש לכם שאלות בנושא, אל תהססו לפנות אליי! 


כמה קישורים לשימושכם לסיכום:

חומרי קריאה נוספים על מוזיקת ספריות - Library Music באנגלית למי שמתעניין:

* באתר PRS For Music UK:


* ספר מאוד מומלץ באנגלית שמסכם את כל החומר שנחוץ לדעת על מוזיקת ספריות - The Composer's Guide to Library Music


אז מי אני?


אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שנבחרה כאחת מעשר המחלקות הטובות בעולם בתחום ההלחנה הרב תחומית.


אני מלחין, ואני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, כולן מארה"ב, ועוד. אני מלחין מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה, כולל סדרות של הוט כאן בארץ, ומוזיקה למחול כולל ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק, מהחשובות בעולם.




1,536 צפיות
bottom of page