• עמית ויינר

​הלחנת מוזיקה לספריות - מוזיקה למדיה, לטריילרים, ולפרסומות - חלק ב'

המדריך המלא למלחין הספריות המתחיל - שבעה דברים שלא ידעתם ולא היה לכם את מי לשאול!


חלק שני:

טוב, אז בחלק הקודם דיברנו על שלושת הדברים הראשונים שחשוב לדעת על מוזיקה לספריות שהיא למעשה מוזיקה למדיה, לטריילרים, ולפרסומות.

דיברנו על מהי מוזיקה לספריות, איך להלחין מוזיקת ספריות שהיא למעשה מוזיקה למדיה לכל דבר ועניין, איך היא באה לידי שימוש בקולנוע וטלוויזיה, וגם על מוזיקה לטריילרים.

אם עוד לא קראתם את החלק הראשון, אני ממליץ לקרוא אותו עכשיו לפני שאתם ממשיכים לחלק השני.

הסטודיו שלי ואני 😊


אולי יעניין אתכם - מה הציוד שכל מלחין צריך באולפן הביתי שלו? מהן חמש הטעויות שמלחינים עושים בבניית האולפן הביתי שלהם?


והנה חלק מההקרדיטים שלי בתחום המוזיקה לספריות:


יופי! קראתם את חלק א'? חזרתם לחלק ב'?


במאמר הזה נגיע לתכל'ס: המטרה של המאמר היא לספק לכם, מלחינים שרוצים להתחיל לעבוד בעולם הרחב הזה של מוזיקה לספריות ולהרוויח מזה כסף, מידע על מה צריך לעשות כדי להיכנס לתחום.


על הדרך גם תוכלו לעבוד בתחום עשיר ומעניין, שיש בו הרבה יצירתיות וכיף, וחופש יצירתי מלא.


אז בואו נצא לדרך!

בחלק הקודם דיברנו על שלושת הדברים הראשונים שחשוב לדעת על מוזיקה לספריות. ועכשיו לארבעת הדברים הנוספים:


דבר רביעי: מהן החברות אשר קיימות בתחום?


החברות שמוציאות את המוזיקה שהלחנתם בתחום של מוזיקה לספריות נקראות "מוציאים לאור", באנגלית Publishers.

אתם, המלחינים, נקראים באנגלית – Writers.

לחברות שמוציאות לאור את המוזיקה שלכם יש קטלוגים ענקיים, חלקם עם מאות אלפי טרקים, שדרכם הם מוכרים את המוזיקה שלכם לכל מי שצריך להשתמש בה לצורך "סינכרון" – Synchronization (עוד על כך בהמשך, בסעיף שמדבר על כסף).

למה "סינכרון"? כי המוזיקה שלכם תסונכרן מול וידאו כלשהו, תכנית טלוויזיה, סרט קולנוע, פרסומת, טריילר, וכו'.


מיהן ארבע החברות הגדולות בעולם של מוזיקה לספריות?


Universal Production Music

Warner/Chappell Production Music

Sony/ATV

BMG Production Music

אגב, עם ארבע החברות האלה אני גאה מאוד לעבוד בעצמי :)

כאמור, בעיניי תחום המוזיקה לספריות הוא אחד התחומים המהנים והמתגמלים ביותר עבור מלחינים!


בתוך הקטלוגים של החברות האלה יש הרבה מאוד חברות קטנות יותר, שהחברות הגדולות מתפקדות כמוציא לאור שלהן.

אם תסתכלו באתר של יוניברסל למשל, תמצאו שם עוד הרבה קטלוגים קטנים יותר, שיוניברסל מפיצה.

בקיצור, זה עולם של פירמידה, כמו רוב עולם העסקים בימינו, של חברות גדולות אשר להן שייכות בצורה זו או אחרת עוד הרבה חברות קטנות.


מעבר לארבע החברות הענקיות הללו, יש עוד הרבה חברות קטנות יותר, אבל גם הן מהוות הזדמנות מצויינת לכם כמלחינים למכור ולראות שימושים במוזיקה שלכם. הנה כמה דוגמאות, מתוך מאות של ספריות אחרות:


Megatrax

Sonoton

West One

Songs to Your Eyes

Gothic Storm

10 Miles


חשוב לציין שכל הספריות הללו עובדות על מודל התמלוגים הרגיל, שקיים כבר מעל מאה שנה, שבו על כל שימוש של המוזיקה שלכם אתם מקבלים גם תמלוגים, דרך אקו"ם למשל, או אגודה זרה בחו"ל כמו PRS או BMI.

האם כדאי להירשם גם לאגודה בחו"ל, בנוסף לאקו"ם?

אענה על כך בהמשך.


ובנוסף, בחלק גדול מהספריות הללו אתם תקבלו גם Sync Fees כלומר תשלום מהספריה עצמה על כל קניה של קטע מוזיקה שלכם.

מסובך?

תיכף יהיה הסבר מעמיק יותר, בסעיף הכסף.


חברת מוזיקה שקמה בשנים האחרונות היא כמובן Artlist שהיא משלנו – ישראלית! שהיא הרבה מעבר לקטלוג של מוזיקה, והיא אחת החברות המצליחות ביותר בתחום המוזיקה שקמו בשנים האחרונות, גם מחוץ לישראל.

בטח שמעתם על ארטליסט, ויש להם כמה מודלים עסקיים מול המלחינים שעובדים איתם, ואני ממליץ מאוד לבדוק גם אותם.


דבר חמישי: איך אתם כמלחינים יכולים להרוויח מזה כסף?

מהם שלושת ערוצי התשלום הקיימים בתחום?


אוקיי, אז כסף הוא דבר די חשוב בעולם, והוא משמש אותנו לקנות דברים שאנחנו צריכים 😊

(ידעתם את זה, אני יודע...)


ומוזיקה היא משהו שאנחנו עושים בשביל הנשמה, זה ברור ולא צריך לחזור על זה.

אבל חשוב לנו לתת לנשמה גם אוכל, ציוד אולפן, ארנונה, שכר דירה, וכל שאר הדברים שעולים כסף.


עוד על מוזיקה, בניית קריירה, וערוצי הפרנסה האפשריים עבורכם כמלחינים, בפוסט הבא


אז בתחום של מוזיקה ספריות, יש שלושה ערוצי תשלום:

  1. תשלום מראש - Advance - משולם לא תמיד, ומשולם מהספריה עצמה לכם המלחינים. הסכום משתנה מאוד מספריה לספריה, וכאמור, לא כל הספריות משלמות אותו.

  2. תשלום על Sync - כלומר בכל פעם שקונים את הטרקים שלכם, אתם אמורים לקבל תשלום מהספריה עצמה, בדרך כלל החלוקה כאן היא 50%-50% ביניכם לבין הספריה, זה החוזה הסטנדרטי ביותר שאני מכיר. אם נותנים לכם בחוזה פחות מ-50%, כדאי לכם לעשות משא ומתן.

  3. תמלוגי זכויות יוצרים - משולם לכם על ידי אקו"ם או אגודה אחרת של זכויות יוצרים, ולא על ידי הספריה עצמה, על כל שידור של מוזיקה שלכם, ברדיו, טלויזיה, כבלים, וכולי. למי שעיקר העשייה המוזיקלית שלו הוא בחו"ל, הייתי מאוד ממליץ להירשם לאחת האגודות הגדולות - PRS, BMI, ASCAP.

הנה שקף באנגלית המסביר את הנושא הזה קצת יותר לעומק:


דבר שישי: איך נכנסים לתוך התעשייה הזאת?

אוקיי, אז החלטתם להיכנס לתחום המוזיקה לספריות! מזל טוב! אתם נמצאים באחד התחומים המסעירים והמתגמלים ביותר בעולם המוזיקה!


אז איך נכנסים לתחום?

הנה חמשת השלבים שאני ממליץ לכם לפעול על פיהם, כדי להיכנס לתחום של מוזיקה שפריות:

  1. תלחינו הרבה מאוד טרקים! מוזיקת ספריות היא תחום של הרבה סכומים קטנים שמצטברים בסוף לכדי סכומים גדולים. או במילים אחרות, "כדור שלג", שיש להוסיף עליו שלג כל הזמן.

  2. תיפנו אל ספריות ותציעו להם אלבומים של המוזיקה שלכם - אלבום הוא בדרך כלל 10-12 טרקים, באותו אופי וסגנון מוזיקלי, שאתם מציעים להם לקחת לקטלוג שלהם. אפשר לפנות באמצעות אימייל - Cold emails מה שנקרא, כלומר לשלוח מייל למישהו שמעולם לא התכתבתם איתו קודם לכן, ואפשר להיעזר בחברים שכבר עובדים בתחום, ויעזרו לכם ליצור את הקשרים הראשונים שלכם בעולם הזה.

  3. תשלחו לספריות פלייליסט בסאונדקאלוד או משהו דומה, של האלבום שלכם. בשלב הראשון, לעולם אל תשלחו קבצי mp3 של הטרקים עצמם, אלא תמיד playlist מתוך אתר שיתוף מוזיקה כמו Soundcloud או Reel Crafter, או אחרים.

  4. תנהלו משא ומתן על ההסכם עם הספריה. תמיד אפשר לעשות משא ומתן, אל תקבלו את החוזה הראשון שקיבלתם כחוזה גמור וסגור.

  5. תחכו! כן, זה השלב הקשה ביותר, והוא יכול להיות מייאש בהתחלה, אבל צריך לחכות על שכל הטרקים שלכם ייכנסו ל"צנרת" של הספריות, ועד שתתחילו לראות שימושים ראשונים ויחד איתם תשלומים ראשונים. זה מרתון לטווח ארוך (כמו כל דבר בתחום המוזיקה לדעתי!), ולכן השלב של לחכות הוא השלב החשוב והקשה ביותר מבין חמשת השלבים.


דבר שביעי ואחרון: טיפים למלחין הספריות המתחיל:

ריכזתי כאן כמה טיפים שלי על הצעדים הראשונים שלכם בתחום המוזיקה לספריות:


  1. תהיו אנשים שכיף לעבוד איתם! אף אחד לא אוהב לעבוד עם אנשים מעצבנים, או לא אחראיים. את הטירוף שלכם, ואת השריטה הזאת שיש לכל המוזיקאים (בואו נודה בזה לרגע😊), תשאירו לזמן שבו אתם מלחינים בסטודיו

  2. תלמדו להפיק את המוזיקה שלכם בצורה הטובה ביותר על המחשב

  3. תזכרו שזה תחום לטווח ארוך, זו לא ריצת 60 מטר

  4. תיצרו קהילה עם חברים שלכם שעובדים גם הם בתחום הזה. זה הכוח הכי גדול שיהיה לכם, שתהיו קבוצה של מלחינים שעובדים ומתייעצים ופועלים ביחד, ולא אוסף של אינדיבידואלים שפועלים לבד

  5. תשכחו מאגו - זה תחום ללא אגו! המוזיקה שלי למשל הופיעה עד היום במאות ואולי גם אלפי סרטים וסדרות טלוויזיה ברחבי העולם. מהביביסי באנגליה, דרך פוקס ניוז, NBC, ועד לרשתות שידור בערב הסעודית (אמיתי, אני לא צוחק :)), סין, הונג קונג וכולי. אבל השם שלי לא מופיע בדרך כלל על השידורים האלה. ככה זה במוזיקה ספריות, אם באתם בשביל האגו, והפרסום של עצמכם כמלחינים, ייתכן שהתחום הזה הוא לא בשבילכם...

  6. תתייעצו, תקראו ספרים בתחום, ותשאלו אנשים שעובדים בזה כל מה שאתם רוצים לשאול! כולנו אוהבים לייעץ לאחרים, אני עצמי מנהל שיחות ייעוץ כאלה על בסיס שבועי ממש, וביום שגם אליכם יתחילו לפנות להתייעץ, תתנו ייעוץ גם אתם. זה "מעגל החיים" של מוזיקה בכלל, לא רק מוזיקה ספריות, לפחות לדעתי! בתחילת הקריירה אנחנו מתייעצים אם המלחינים שכבר עובדים, ולאחר מכן אנחנו הופכים להיות מייעצים בעצמנו. זה גם קארמה טובה, ולתרום ידע שלכם לאחרים זה אושר גדול מאוד :)

תודה רבה על הקריאה. נתראה במאמר הבא!


והנה בונוס: קטע שלי שיצא לכבוד חג Halloween בחברת יוניברסל בשנת 2021. אתם מוזמנים לשמוע!



כמה קישורים לשימושכם לסיכום:

רוצים לקבל תזכורת כאשר ייצא המאמר הבא? השאירו כתובת אימייל כאן


חומרי קריאה נוספים על מוזיקת ספריות - Library Music באנגלית למי שמתעניין:


* באתר PRS For Music UK:


https://www.prsformusic.com/licences/using-production-music/production-music-guide


* ספר מאוד מומלץ באנגלית שמסכם את כל החומר שנחוץ לדעת על מוזיקת ספריות - The Composer's Guide to Library Music


https://librarymusicbook.com/

אז מי אני?


אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים.


אני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, מארה"ב, ועוד. אני מלחין מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה, כולל סדרות של הוט כאן בארץ, ומוזיקה למחול כולל ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק, מהחשובות בעולם.


לחצו כאן לגבי קורס הלחנה אשר מעביר ד"ר עמית ויינר כראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוסיקה בירושלים


129 צפיות