• עמית ויינר

מוזיקת ספריות - איך להגיע עם המוזיקה שלכם לרשתות הטלוויזיה הגדולות בעולם?

המדריך המלא למלחין הספריות המתחיל - שבעה דברים שלא ידעתם ולא היה לכם את מי לשאול!


חלק ראשון - שלושת הדברים הראשונים שלא ידעתם על מוזיקה לספריות (Library Music) :


במאמר הזה, המחולק בשל אורכו לשני חלקים, אנסה להסביר באופן המפורט ביותר על התחום הזה של מוזיקת ספריות, שהיא מוזיקה למדיה, לטלוויזיה, ולפרסומות, ואענה על השאלות הבאות:

* מה היא מוזיקת ספריות (Library Music) ?

* איפה היא משמשת?

* מתי היא נוצרה ולצורך מה?

* ואיך אתם כמלחינים יכולים למצוא עבודה בתחום הרחב ועצום המימדים הזה שנקרא מוזיקת ספריות.


אז בואו נתחיל!

אתחיל בקצת רקע על עצמי, ועל איך נכנסתי לתחום הזה של מוזיקת ספריות:

זה אני 😊


אני עובד גם כמלחין למדיה, סרטים ומוזיקת ספריות, וגם כמלחין של יצירות קונצרטנטיות. יש לי תואר דוקטור בקומפוזיציה, ואני מלחין מוזיקה כבר מעל 20 שנה, ועובד כראש המחלקה להלחנה רב תחומית באקדמיה למוסיקה בירושלים.


בשנים האחרונות אני עובד הרבה בתחום של מוזיקת ספריות, עולם חדש עבורי שנחשפתי אליו דרך חבורה של מלחינים כאן בישראל שעובדים בזה.

אני עובד בעיקר עם לייבלים גדולים בחו"ל, מהגדולים בעולם, ביניהם:

Universal Production Music,

Warner Chappell Production Music

SATV - Sony/ATV

Songs to Your Eyes

ועוד.


הנה חלק מהקרדיטים שלי מהשנים האחרונות כמלחין לסרטים ולספריות:

אוקיי, מספיק עם עצמי! למה אני מתחיל בלספר לכם את זה כאן?


אני מספר את זה כאן כדי להראות שבתחום הזה אפשרי להגיע מהר לחברות הגדולות ביותר שקיימות בעולם, כל עוד המוזיקה שלכם תהיה טובה, ברמת הפקה הטובה ביותר שאפשר, ועשויה בצורה שתהיה שימושית עבור כמוזיקה למדיה (על אלה בהמשך).


המלחין אור צ'אושה הוא המלחין אשר הכיר לי את התחום הזה של מוזיקת ספריות לפני הרבה שנים, ואני מודה לו על כך עד היום!


כאן בתמונה - המלחין אור צ'אושה ואני, אצלו באולפן:

אולי יעניין אתכם - מה הציוד שכל מלחין צריך באולפן הביתי שלו? מהן חמש הטעויות שמלחינים עושים בבניית האולפן הביתי שלהם?


ועכשיו לעיקר - שבעת הדברים שלא ידעתם על מוזיקת ספריות, ולא היה לכם את מי לשאול!


דבר ראשון: מוזיקת ספריות קיימת כבר מעל 100 שנה!


אז מה היא מוזיקת ספריות ואיפה משתמשים בה?

מוזיקה ספריות נקראת באנגלית בכמה שמות: Library Music וגם Production Music .


לפעמים היא נקראת גם Stock Music אבל זה מתייחס בדרך כלל לתחום ספציפי בתוכה - מוזיקה שהמלחין לא מקבל עליה תמלוגים על שימושים בה (Royalty Free), ועל כך בהמשך, בסעיף המדבר על כסף, שם נדבר על ספריות מוזיקה כמו Artlist, Epidemic Sound וכולי...


המוזיקה הזאת משמשת כליווי לתמונה (כלומר מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה) כבר יותר ממאה שנה.

כן! מוזיקת הספריות הראשונה נוצרה למעשה בתחילת המאה העשרים, עם תקופת הסרט האילם.

שם קראו לזה Underscore Music כלומר מוזיקת רקע אשר מושמעת מתחת לדיאלוג או סצינה מסויימת, והמוזיקה הזאת קיימת כבר, כלומר "מוזיקה מן המוכן".


בקולנוע האילם היו משתמשים הרבה פעמים בקטעי מוזיקה קלאסית, כך למשל הקטע המפורסם ביותר של ריכארד ואגנר, שנקרא "דהירת הואלקירות", שכולנו מכירים מהסרט "אפוקליפסה עכשיו" בסצינה של תקיפת המסוקים בוייטנאם.


הקטע הזה הופיע במאות סרטים נוספים חוץ מ"אפוקליפסה עכשיו", החל מהסרט "לידתה של אומה" משנת 1915, דרך "האחים בלוז" ועוד המון דוגמאות.


כלומר, משתמשים בזה כמו מוזיקת ספריות לכל דבר ועניין! מוזיקה שקיימת כבר "מן המוכן", ולא נכתבה עבור הסרט הספציפי הזה (ואגנר הרי לא עבד עם פרנסיס פורד קופולה...), ומשתמשים בה כליווי לסצינה מסויימת.


סצינת המסוקים המפורסמת מתוך הסרט "אפוקליפסה עכשיו" - דוגמא לשימוש ב"מוזיקה מן המוכן",

עם הקטע "דהירת הואלקירות" מאת ריכארד ואגנר, בדיוק כמו במוזיקת ספריות!


שאלה: מדוע לדעתכם בחר הבמאי פרנסיס פורד קופולה במוזיקה הזאת דווקא? מה הרגש שהמוזיקה הזאת מוסיפה לסצינה לדעתכם?

(אתם מוזמנים להגיב כאן למטה בסוף המאמר, אשמח לשמוע את דעתכם!)


אז המוזיקה המהממת הזאת של ואגנר, שבכל פעם שאני שומע אותה אני נדהם מהגאונות של המלחין הזה, המוזיקה הזאת הופיעה לאורך השנים במאות סרטים וסדרות טלוויזיה! כן, מאות!


הנה עוד שתי דוגמאות יפות:

קטע מהסרט "לידתה של אומה" משנת 1915, של הבמאי ד. וו. גריפית', שגם הוא משתמש בקטע של ריכארד ואגנר "דהירת הואלקירות" – החל משניה 00:35 בסצינה הבאה:



ועוד סצינה שמשתמשת באותה מוזיקה בדיוק: מתוך הסרט "האחים בלוז" משנת 1980:



בקיצור, ואגנר לא היה מאמין כמה כסף הוא היה יכול להרוויח מתמלוגים אם הוא היה חי עד ימינו... 😊


ואם דיברנו על ואגנר ועל כסף, הנה תמונה של מטבע של 10 יורו עם תמונתו של המלחין ריכארד ואגנר,

שיצא לציון 100 שנה להולדתו.

אולי יעניין אתכם: לקריאה נוספת על המלחין ריכארד ואגנר, ועל החרם עליו כאן בישראל, מאמר שישנה לכם את כל מה שאתם חושבים עליו ועל החרם עליו בארצנו


ובחזרה לנושא שלנו – מוזיקת ספריות כפי שהיא כיום:


מוזיקת ספריות משמשת בימינו במגוון רחב מאוד של מדיות:

* מוזיקה לטריילרים (עוד על כך בהמשך);

* מוזיקה לטלוויזיה, כגון סדרות ריאליטי, כתבות בחדשות, סדרות טלוויזיה דלות תקציב אחרות;

* מוזיקה לפרסומות;

* וגם מוזיקה לכל מדיה אחרת אשר דורשת מוזיקה, ומעדיפה לבחור להשתמש במוזיקה קיימת במקום לבחור מלחין שילחין במיוחד עבורה - לדוגמא סרטוני יוטיוב, פודקאסטים, סרטוני פרסום לחברות ועוד.


הסיבות שהפקה מסויימת תבחר להשתמש במוזיקה ספריות, כלומר "מוזיקה מן המוכן", במקום לקחת מלחין שיכתוב במיוחד עבור ההפקה, הן רבות ושונות.

חלק מזה קשור לתקציב, חלק לאיכות הגבוהה של מוזיקת ספריות בימינו, חלק קשור לרב גוניות שקיימת במוזיקת ספריות, ולנגישות שלה עבור עורך הוידאו: עורך הוידאו יכול להיכנס לקטלוג של יוניברסל למשל, להקשיב לקטע שהוא אוהב וחושב שהוא מתאים, ותוך דקה לקנות את הקטע ולהשתמש בו לסרט שלו.


בתחום הרחב של מוזיקת ספריות תוכלו למצוא כיום את כל המלחינים הגדולים של הוליווד ושל תעשיית משחקי המחשב, אשר מוזיקה שלהם קיימת בקטלוגים השונים.


אתם יכולים לראות בקישור הבא את המלחינים אשר מופיעים בקטלוג של Extreme Music למשל:


https://www.extrememusic.com/discover/talent


אל תיבהלו למצוא שם את האנס זימר, Ramin Djawadi (ממשחקי הכס), דני אלפמן, ואפילו ג'ורג' מרטין של הביטלס!

בקיצור, השמות הגדולים ביותר בעולם, בקטלוג של מוזיקת ספריות.


כאשר נחשפתי לראשונה למוזיקת ספריות, פתאום הבנתי שהעולם כיום צריך מוזיקה יותר מאי פעם!

כל כך הרבה אנשים מייצרים כיום תכני וידאו ומדיה שונים, אשר בכולם צריך שתהיה איזושהי מוזיקה, שהתחום של מוזיקת ספריות הוא כיום מבוקש ונחוץ יותר מאי פעם, ונותן הזדמנות מצוינת למלחינים לעבוד כמלחיני מדיה מכל מקום בעולם.


ובמילים אחרות - מה שטוב להאנס זימר, בטוח טוב גם לי! 😊

כן, גם האנס זימר כותב מוזיקת ספריות לקטלוג של Extreme Music !


דבר שני: מוזיקת ספריות היא מוזיקה לסרטים שנכתבת לפני הסרט עצמו!


אז איך זה עובד?
איך התחום הזה של מוזיקת ספריות עובד למעשה?