• Amit Weiner

רוצה להמשיך לנגן בישראל? "תתחתני או תתגיירי!"

בעיות של נגנים עם ויזות עבודה בישראל: התנהלות איומה של הרשויות בישראל.


אז המאמר הזה הוא על נושא שבדרך כלל לא כותבים עליו, והוא גם נושא שונה ממה שאני כותב עליו בדרך כלל בבלוג שלי.


אבל הנושא הזה חשוב מאוד וקשור לנושא הקריירה במוזיקה, ואני מקווה שאחרי הקריאה תסכימו איתי.


בתחתית המאמר תמצאו עצומה לחתימה בנושא, אתם מוזמנים לקחת חלק במאבק החשוב הזה, על זכויות של נגנים אשר אחראים לחיי התרבות שלנו כאן בארץ!


פגשתי את נגנית הכינור ואחת המוזיקאיות החשובות והמשפיעות בישראל, הדס פבריקנט, לדיון בנושא הזה:

הדס פבריקנט


איך הגעת לעסוק בנושא הזה?


כל המעורבות שלי בנושא התחילה מבירור עבור קולגות שלי עם ויזות עבודה, מה הזכויות שלהן.


כעבור שלושה טלפונים עם עורכי דין שמתמחים בדיני עבודה ובזכויות הפרט, הבנתי שאף אחד מהם לא מכיר עורך דין שעוסק בהגירה ובדיני עבודה, לא הצלחתי למצוא אחד כזה בינתיים וגם התברר שאף אחד מעורכי הדין שהתייעצתי איתם לא יכול לעזור במקרה הצורך.


אחד התרחישים שעלו לי כרלוונטיים לבעיות של נגנים כאלה במקום העבודה, אם נגן בעל אזרחות ישראלית מתישהו ירצה לנצל את החוסר זכויות שלהם, במקרה כזה של סכסוך או בעיה אוטומטית אין לנגנים עם ויזת עבודה סיכוי לערער או להלחם על מעמדם בבית משפט או מול המדינה, כי אין להם שום זכויות שמגבות אותם.



איך יכול להיות שנגנים שעובדים כל כך הרבה שנים בישראל, ואחראים לחיי התרבות שלנו כאן בארץ באופן מאוד משמעותי, נמצאים כאן בתנאים כל כך מחפירים ולא הוגנים?


זו שאלה מצויינת.


וגם ככל הנראה אין להם עורך דין שייצג אותם במקרה הצורך. לכן דאגתי לפחות לסעיף פנימי אצלי בתזמורת שמשווה את הזכויות של נגנים עם ויזות עבודה ונגנים בעלי אזרחות ישראלית. למיטב ידיעתי, אין סעיף מסוג כזה בתזמורות אחרות או בארגוני תרבות אחרים.


ויזת עבודה מוארכת על ידי בקשת המעסיק ממשרד הפנים בכל שנה, הבנתי שהתהליך לא קשה ומשרד הפנים משתף פעולה בעניין. לפי החוק במדינת ישראל ומשרד הפנים, אפשר לבצע את התהליך הזה כל חמש שנים.


ומה קורה אחרי חמש שנים?


לחלק מהנגנים האלה הצליחו למצוא דרך להשיג ויזה מיוחדת עבור אומנים כאלה שנמצאים בארץ מעל חמש שנים.


אמנם כרגע יש שיתוף פעולה מצד משרד הפנים, אבל התהליך הזה לא מגובה בשום זכות חוקית או אישור משפטי, מה שאומר שמחר או עוד שנה פתאום מכל סיבה, פוליטית או אחרת לא תהיה ההבנה הזאת ובאותו רגע כל הנגנים בעלי ויזת העבודה יאלצו לעזוב מיידית את ישראל.


הנגנים האלה משלמים קרן השתלמות, ביטוח פנסיוני ואפילו שוטף לעורך דין מטעם התזמורת אבל ברגע האמת, בזמן בעיה שום דבר מזה לא יעזור להם או יעמוד לצידם.



מנגנים בתזמורות הבכירות בישראל, ואז מקבלות בעיטה החוצה, ללא תנאים וללא זכויות.

נגנים זרים בישראל.

 

רוצה לספר לנו על המקרה מיוחד והמרגש של הנגנית אסתר ולדרס מתזמורת הקאמרטה?


אסתר ולדרס, נגנית צ'לו בתזמורת הקאמרטה, נמצאת בסטטוס הזה, מעל חמש שנים במקום העבודה שלה, התקבלה בתוך התזמורת להיות נגנית קבועה ועברה את כל השלבים שקובעים שהיא נגנית איכותית וחלק בלתי נפרד מהתזמורת, נמצאת בלחץ מתמיד משנה לשנה מה יהיה המשך דרכה.


נאמר לה שכדי להבטיח את מקומה בישראל היא צריכה או להתחתן או להתגייר, שני דברים שהיא לא מעוניינת בהם כרגע, אופציות שגורמות לה כאב רב כי היא לא מבינה למה אין לה זכויות אחרי כל כך הרבה שנים שהיא נמצאת בארץ ותורמת תרומה נכבדת לתחום המוזיקה.


את רוצה להגיד לי שבשביל להבטיח את המשך העבודה שלה בתזמורת הקאמרטה, היא חייבת להתחתן או להתגייר?!


כן, זה המצב נכון להיום!


רק כדי להבין מה אומר התהליך של להתחתן או לקבל הכרה של ידוע בציבור אזרח ישראלי, זה תהליך ארוך ומסובך שלוקח בממוצע חמש שנים וזה שהכל עוד הולך חלק.


האם מדובר על נגנים ברמה נמוכה, או על נגנים ברמה בינלאומית?


הנגנים בעלי ויזת עבודה בישראל הם נגנים איכותיים, מעולים שהוכיחו את עצמם באודיציות, שעברו במבחנים גם על פני נגנים עם אזרחות ישראלית. כלומר, נגנים ברמה בינלאומית הגבוהה ביותר!


נגנים ששומעים אותם תכופות באולמות הקונצרטים ומשבחים אותם בקהל ועל דפי העיתון. נגנים שמעלים את הרמה הכללית המוזיקלית ומשתמשים בשמם ואיכותם במשרד התרבות ובמדינה כדי לקצור הישגים ולהתגאות בהצלחות של התזמורות הטובות כאן שיוצאות לסיורים ומקבלות שבחים.


נגנים ישראלים רבים עוזבים בגיל צעיר כדי ללמוד באירופה ובארה"ב, אם הם חוזרים זה יהיה כדי להתקבל בתזמורות או מקומות עבודה עם שם טוב ורמה גבוהה, לכן נגנים אלה גם מושכים בחזרה נגנים ישראלים בזכות הרמה שהם מעלים במקומות העבודה שלהם.


הדס, מה את מציעה כאן כפיתרון?


החלק הראשון של הפתרון נעוץ בכתוב כאן, בשינוי דעת הקהל והבאת מידע שלא ידוע לציבור המוזיקאים וחובבי המוזיקה.


ככל שיהיו יותר חתימות על העצומה, יהיה לי גב יותר גדול כשאגיע לפגישות במשרד התרבות ובכל מקום רלוונטי אחר, כדי להתחיל בתהליך לשינוי ויזת העבודה מעל לחמש שנים מקומבינה במצב היום, לויזה מאושרת וחוקית.


אני באופן אישי מחויבת לתהליך כמה זמן שיקח, אם נאחד כוחות אשיג אותו מהר יותר. פתרון זה ימנע הרבה כאב ופחד למוזיקאים וקולגות נהדרים, שעובדים קשה ומצוין כל השנה עבור עולם המוזיקה בישראל.

 

לסיכום:

נושא מטריד במיוחד, שגם אני באופן אישי לא הכרתי אותו עד השבוע שעבר. ולא האמנתי שכך הדברים נראים אצלנו בישראל התרבותית של שנת 2022!


נגנים נותנים את חייהם, נשמתם, כשרונם ושנותיהם הטובות ביותר כמוזיקאים עבור התזמורות וגופי התרבות בארץ.

ובתמורה מה הם מקבלים?


"תתחתני או תתגיירי!"


מטריד, קשה, ומחייב תיקון!


טוב חברים, אני בטוח שהנושא הזה הטריד גם אתכם, כמו שהוא הטריד גם אותי. להלן עצומה שתוכלו לעזור לנו במאבק החשוב והצודק הזה, ולהוסיף את חתימתכם.


זה ייקח רק כמה שניות מזמנכם, וזה יעזור לנו מאוד להראות שיש תמיכה במאבק הזה!


תודה רבה מראש על העזרה!


https://www.atzuma.co.il/avodashava


 

פעם ראשונה שלכם בבלוג הזה? אז מי אני?


אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שנבחרה כאחת מעשר המחלקות הטובות בעולם בתחום ההלחנה הרב תחומית.


אחרי הרבה שנים שאנשים פנו אליי עם הרבה שאלות, החלטתי לפתוח את הבלוג הזה, בשביל לתת לכם עוד מידע:

על איך בונים קריירה מוזיקה, על לימודי תואר ראשון במוסיקה, על מוסיקה לסרטים ולטריילרים,

ועל מה אפשר לעשות עם תואר במוסיקה - איך מתפרנסים כמלחינים?

על לימודי הלחנה ועיבוד מוזיקלי, וגם בהרחבה ככל האפשר על מוסיקה למשחקי מחשב, ספריות מוזיקה, וסרטים, ואיך ללמוד תזמור.

אני מאוד אוהב ללמד, לחלוק מהידע שלי ומהניסיון שלי שכיום עומד על 20 שנה כמלחין פעיל.

אני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, מארה"ב, ועוד.