מה זה עיצוב פסקול? ומהי הטעות הגדולה ביותר שכמעט כולם עושים?
top of page

מה זה עיצוב פסקול? ומהי הטעות הגדולה ביותר שכמעט כולם עושים?

אז קודם כל, לפני שנתחיל - תשמעו – כבר הרבה שנים אני חולם לעשות כזה דבר.


ללמד סופסוף מאלף ועד תו איך להלחין מוזיקה!



אז הרבה רוצים בימינו להלחין מוזיקה לסרטים. בואו נודה בזה, מי לא רוצה להיות האנס זימר?


האנס זימר



זה מקצוע שנשמע "סקסי" מאוד (סליחה על המילה, אבל זה נכון)


זה מרגיש כאילו אפשר להתעשר ככה מהר מאוד (אה... חכו רגע עם זה. מוזמנים לקרוא בינתיים על קריירה במוזיקה, ועל כמה דגשים חשובים בעניין הזה של בניית קריירה מצליחה במוזיקה!)






אז מה שקורה הוא שהרבה מלחינים ומוזיקאים ניגשים לזה הרבה פעמים במיינדסט שגוי. כלומר מנקודת מוצא שגויה.


מה הבעיה, אתם שואלים?


זאת בעיה של מלחינים של מוזיקה לסרטים בתחילת הדרך שלהם, ואני מודה, גם אני, כן, גם אני, עשיתי את זה הרבה פעמים!


ומהי הבעיה?

רוצים אמ;לק?


שמלחינים של מוזיקה לסרטים בתחילת הקריירה שלהם חושבים שהמוזיקה חשובה יותר מהסרט. כולנו אוהבים מוזיקה, בגלל זה בחרנו לעסוק במקצוע המדהים הזה של להיות מוזיקאי.


אני תמיד אומר לאנשים שאני יכול לעשות מוזיקה, להקשיב, ליצור, לנגן, לדבר על מוזיקה, כל שעות היום. אבל באמת כל שעות היום, היו לי תקופות (לפני שהיו לי ילדים, זה נכון) שבהן הייתי עובד על הפסנתר, הקיובייס, ובאופן כללי על מוזיקה, משעה 7 בבוקר ועד 23 בלילה.


עם הפסקות לאכול כמובן, ואת שאר הדברים ההכרחיים, אבל בגדול ככה נראים החיים שלנו המוזיקאים. וזה אחלה! זה מדהים, וזה מרגש אותי בכל יום מחדש, לעשות מוזיקה ולהתפרנס מזה.




אני והפסנתר - יכולים לבלות כל היום ביחד! 😎



אז מה הבעיה, אתם שואלים? או במילים אחרות, נו יאללה כבר, תגיע כבר לבעיה!


הבעיה היא שאנחנו המוזיקאים, טועים לחשוב שמוזיקה היא הדבר הכי חשוב בעולם. זה נכון שהיא הדבר הכי חשוב בעולם לנו, המוזיקאים.


אבל בתוך הקונטקסט של סרט, או סדרת טלוויזיה, מוזיקה, חברים יקרים, וצר לי שאני זה שנאלץ לבשר לכם את זה, מוזיקה היא לא הדבר הכי חשוב בעולם.


...

...

...


פאוזה דרמטית....




רגע, מה אמרת? אתם שואלים? מוזיקה היא לא הדבר הכי חשוב בעולם? אני, המוזיקאי, אני זה לא הדבר הכי חשוב בעולם?


סורי חברים, לא. בתוך סרט, או סדרה, מוזיקה היא עוד אחת מהאמנויות הקיימות שם, שכולן מיועדות לשרת מטרה אחת (עוד רגע תבינו מהי המטרה).


היא חשובה בערך כמו הצילום, העריכה, המשחק, הדיאלוגים, האפקטים של הסאונד, ובעצם כמו כל אחד מאוסף המרכיבים שמכיל כל סרט טוב.

אבל היא לא חשובה יותר מכל אלה, ובטח ובטח שהיא לא חשובה יותר מהסיפור!


האנס זימר אומר במאסטרקלאס שלו, משפט שהוא חוזר ואומר אותו בכל ראיון אפשרי:

"לכו עם הסיפור!"


Follow the story




זו ההמלצה מספר אחד שלו למלחינים שרוצים להצליח בתעשייה הזאת של מוזיקה לסרטים, טלוויזיה, וגם משחקי מחשב אגב.

הסיפור, רבותיי, הסיפור הוא העיקר!


אח! הסיפור. שום דבר בעולם לא יכול לנצח סיפור טוב.


גם בתחום ההייטק, חברות הרבה פעמים מגייסות כסף, המון כסף, מאות מיליוני דולרים, בגלל הסיפור של החברה. והרבה אנשי עסקים יגידו לכם שחברה שאין לה סיפור, לא תצליח בטווח הארוך.


בואו נחשוב על זה – מה הסיפור של החברה הגדולה ביותר בעולם, של אפל?




הסיפור הוא של שני חברים שנשרו מהקולג', סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק, והקימו חברה מהגאראז' של המשפחה. מתוך מטרה לשנות את העולם, ולהוביל את המהפכה ששינתה את העולם שלנו היום, מהפכת המחשב האישי.


ומאז ועד היום אפל שומרת על הסיפור הזה, ועל מה שמשתמע ממנו – לעשות הכל אחרת. (אני שונא את אפל, אגב, מעריך אותם כמובן, אבל שונא את זה שהכל אצלם שונה, ואין לי אף מוצר של אפל בבית... אבל זה נושא אחר 😊)



אנחנו, בני אדם, תמיד אהבנו, ותמיד נאהב סיפור טוב. סיפור מעניין, משכנע, שדומה למשהו שאנחנו עברנו פעם. עם איזה התאהבות נעורים מרגשת כמו בטיטניק, או עם רשעים שמנסים לחסל את כל העולם, כמו ב"נוקמים" של מארוול.

סיפור טוב תמיד ינצח!


תיכף אני אגיע לכמה טיפים שהם יותר תכלס, של מה לא כדאי לעשות כמלחינים לסרטים, במיוחד בתחילת הקריירה שלכם, אבל לפני כן, בואו נסכם שהסיפור הוא הדבר הכי חשוב בסרט , ולא המוזיקה שלכם כאמור, סורי חברים, אתם זה לא העיקר, הסיפור הוא העיקר!



שום דבר לא ינצח סיפור טוב! אף פעם!



אז איך להתמודד עם התחושה הזאת?


1. קודם כל, תזכרו שאנחנו המלחינים לסרטים, באנו לעזור לסיפור של הסרט לקרות, ולא באנו להראות את עצמינו כמוזיקאים, לא באנו להראות כמה אקורדים אנחנו מכירים, כמה סינתיסייזרים אנחנו מכירים, לא באנו.


2. תזכרו שאתם לא כותבים עבור מוזיקאים! זו הטעות שהרבה מאיתנו עושים, כותבים מוזיקה מסובכת ומעניינת בטירוף, שרק מוזיקאים (אולי) ירצו לשמוע! אבל זו לא המטרה. אנחנו כותבים מוזיקה עבור הסרט, עבור הבמאי, עבור הצופים של הסרט, ולא מוזיקה עבור מוזיקאים.


3. וטיפ אחרון: תנסו להבין בשלב כמה שיותר מוקדם במהלך העבודה על מה הסרט. אני תמיד שואל במאים שוב ושוב לפני שאני מתחיל בכלל להלחין –

על מה הסרט?

על מה באמת הסרט?

למה עשית את הסרט הזה?

למה אתה זה שעשית את הסרט הזה?


כל השאלות האלו יעזרו לכם להבין מה התפקיד האמיתי של המוזיקה בסרט שאתם מלחינים אותו. יעזרו לכם למקד את עצמיכם בתחושה הנכונה שבאתם לשרת (ומי שלא אוהב את המילה הזאת, אני מציע לו לחפש מקצוע אחר, סורי...) את הסיפור. את הסרט. והכי חשוב, את הרגש שהסיפור מיועד להעביר!


זהו. אין כמו סיפור טוב, חברים יקרים. מקווה שגם הפוסט הזה היה עבורכם כמו סיפור טוב!


ואם כן, אתם מוזמנים לשלוח אותו למישהו נוסף, שאתם מאמינים שגם הוא יקבל מזה ערך.


תודה רבה על הקריאה!




בונוס לסיכום:

הנה מוזיקה שהלחנתי לארטליסט, וסרט מאוד יפה שהשתמש בה לאחר מכן:




 

זהו. רוצים להתייעץ איתי עוד, בחינם?


ליוצרי תוכן:

אם יש לכם פרויקט או סרט שצריך מוזיקה, ואתם רוצים להתייעץ על איפה למצוא את סוג המוזיקה שאתם מחפשים, או איך למצוא רפרנסים מתאימים לסרט שלכם, או כל ייעוץ מוזיקלי אחר, אל תהססו לפנות אליי!


סטודנטים לקולנוע:

רק שתדעו שכל שנה אני עושה מוזיקה לשני סרטי סטודנטים בהתנדבות! אני אוהב מאוד לעבוד עם סטודנטים, ואתם מוזמנים לשלוח לי מייל בנושא!


למוזיקאים:

אחרי הרבה שנים שאני מייעץ למוזיקאים על ענייני קריירה, תעסוקה, מה לעשות בחיים בעולם המוזיקה, ואחרי שאני זוכר כמה משברים היו גם לי באופן אישי בתחום הזה, החלטתי לתת שעה בשבוע של ייעוץ טלפוני, ללא תשלום.

מוזמנים להתייעץ לגבי בחירות בקריירה, לגבי איפה ללמוד מוזיקה, עם מי ללמוד, מה לעשות אחרי הלימודים, וכל דבר אחר שאני יכול לעזור לכם בו.

כאמור, פגישות אלו הן ללא תשלום, משהו שאני הייתי שמח לקבל כאשר גם אני הייתי בתחילת דרכי בתחום המוזיקה, ועם הרבה שאלות ותסבוכים... :)

אז הנה קישור לקביעת פגישה:


פעם ראשונה שלכם בבלוג הזה? אז מי אני?




אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שנבחרה כאחת מעשר המחלקות הטובות בעולם בתחום ההלחנה הרב תחומית. אני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, מארה"ב, ועוד.


האולפן שלי בגבעתיים

אני מלחין מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה, ומוזיקה למחול, בין השאר ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק, מהחשובות בעולם. לעוד פרטים על קורסים בהלחנה שאני מעביר במסגרת האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים

126 צפיות
Spotify.png
bottom of page