top of page

שירי ירושלים בזמר העברי, 1967-2017

המאמר הזה הוא תקציר של הרצאה שנתתי על שירי ירושלים בזמר העברי, והוא מספר על אחד הנושאים הקרובים ביותר ללבי, כירושלמי לשעבר - השירים הנהדרים אשר נכתבו על העיר ירושלים.

אז מה מיוחד בשירים אשר נכתבו בזמר העברי על ירושלים?

האם יש להם מאפיינים מסויימים, מבחינת המוזיקה ומבחינת הטקסט?

ומה הקשר בין השיר "ירושלים של זהב" להמנון "התקווה"?


במאמר זה נתבונן בחמישים שנות כתיבה על העיר ירושלים, החל מהבייבי בום של שנת 1967, עם התנופה האדירה שנתן השיר "ירושלים של זהב" בכתיבת שירים על העיר, ועד לימינו אנו. מהחומוס של רחמו אל הכותל, מהחומות אל השכונות.

העיר ירושלים, ציון, משכה מאז תקופת המקרא משוררים רבים לכתוב עליה שירים.

במדרש נתנו לה 70 שמות שונים, ונכתבו עליה מאות שירים בשלושת אלפי שנות קיומה. מה מיוחד לשירים אלה, ובמה הם שונים מהשירים על העיר תל אביב למשל?


אולי יעניין אתכם - מאמרים שכתבתי על לימודי תואר ראשון במוסיקה ועל מוסיקה לסרטים - איך עושים את זה?

מהשירים החשובים אשר נכתבו בחמישים השנים האחרונות על העיר ירושלים נמצא את:

ירושלים של זהב (מילים ולחן: נעמי שמר 1967)

הכותל (מילים: יוסי גמזו, לחן: דובי זלצר)

ירושלים שלי (מילים: דן אלמגור, לחן: נורית הירש)

זאת ירושלים (לחן: נחום היימן ז"ל)

ירושלים האחרת (מילים: יוסי גמזו, לחן: עמוס מלר)

מדרש יונתי (מילים ולחן: מאיר אריאל)

ירושלים בלב (אברהם פריד ותומר הדדי 2015).

במאמר זה נשאל את עצמנו את השאלות הבאות:

מבחינה מוסיקלית: מה מאפיין את שירי ירושלים בזמר העברי מבחינת המוסיקה?

כשאנו מתבוננים לעומק מבחינה מוסיקלית על השירים שנכתבו בחמישים השנים האחרונות על העיר ירושלים, בניגוד לשירים הנכתבים על העיר תל אביב למשל, עולה בנו תחושה שירושלים שומרת על המסורת של המוסיקה היהודית – השירים הם ברובם בסולם המינורי, המשלבים לעתים גוון יהודי מסורתי בהם, בעוד שהשירים על תל אביב מתאפיינים בפזילה למוסיקת הרוק הגלובלית.

האם אכן השירים על העיר ירושלים מכילים עצב ביסודם, בניגוד לשירים על העיר תל אביב שהם ביסודם תוססים ובעלי שמחת חיים?

האם רוב השירים על ירושלים הם בסולם המינורי, ומדוע?


מבחינה מילולית: מה מאפיין את שירי ירושלים בזמר העברי מבחינת הטקסט?

מילות השירים על ירושלים בזמר העברי הם בעלי אופי מאוד מסויים.

לא ניתן לדמיין למשל את השיר "פרחה במרצדס", של הזמרת שרית חדד, מתרחש בעיר ירושלים במקום בתל אביב.

בשירים על ירושלים בזמר העברי אין "פרחות במרצדס", אין "סיגריות ומסיבות", ואין "בתי קפה ודי ג'יי". לעומת זאת, בשירים על תל אביב בזמר העברי שרים בשמחה על רחובות שינקין, דיזנגוף, יפו וגן מאיר, ולעתים נדירות מוצאים אנו שיר עצוב כמו "גן השקמים", על תל אביב של פעם, הישנה והטובה.

לעומת זאת, בשירים על ירושלים שרים בנוסטלגיה על הכותל, החומות, הר הבית, הרי יהודה והפסגות המקיפות את ירושלים.

ירושלים של זהב-בכורה עולמית - קול ישראל, פסטיבל הזמר תשכ"ז

מה מאפיין את שירי ירושלים בזמר העברי?

קיימים שישה מאפיינים מרכזיים לשירי ירושלים בזמר העברי:

  1. סולם מינורי

  2. גוון מוסיקלי יהודי

  3. מפעם (טמפו) איטי –ולא שירים קצביים.

  4. תזמור כלומר הרכב הכלים - מסורתי, בסגנון המוסיקה הקלאסית, ופחות השפעות של הרוקנרול האמריקאי.

  5. טקסט כביכול תנכ"י, לעתים עם ציטוטים מהמקורות

  6. נושאים אופיינים: געגועים אל העבר, קדושה, אתרים עתיקים בעיר: הכותל, הר הבית, החומות, העיר העתיקה, ואבנים וסלעים - כמעט ואין שיר על העיר ירושלים שלא מוזכרת בו המילה אבן!



לסיכום:

ניתן לומר כי ירושלים מעוררת תמיד גוון יהודי במלחיני ומשוררי הזמר העברי, בעוד שהעיר תל אביב מעוררת בהם גוון גלובלי, ניחוח של הפופ/רוק האמריקני.

היטיבו לבטא את הניגוד הזה להקת הדג נחש בשיר "הנה אני בא", על הדילמה בין תל אביב לירושלים, כאשר בסוף השיר הבחירה היא בעיר תל אביב, השמחה והצוהלת יותר, ולא בירושלים העצובה והקדושה.

הרצאה זו הוזמנה עבור הכנס "מי אני שיר ישראלי" ה-14 באוניברסיטת בר אילן, יוני 2017.

את ההרצאה כולה ניתן לראות בקישור הבא:

זהו. מקווה שנהניתם מהקריאה!




אם יש לכם שאלות נוספות, אל תהססו לפנות אליי!


כמה קישורים לשימושכם לסיכום:

רוצים לשמוע עוד מוזיקה שלי?

אז מי אני?


אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים.

לעמוד הספוטיפיי שלי:


Comments


bottom of page