• Amit Weiner

מוזיקה למטאוורס - מוזיקה לעולם החדש!🎧

המאמר הזה עוסק בתחום שלאחרונה פיתחתי המון תשוקה אליו, והוא חריג עד כה בבלוג הזה, שעוסק בדרך כלל בשאלות איך בונים קריירה במוזיקה, על לימודי תואר ראשון במוסיקה, על מוסיקה לסרטים ולטריילרים.


אז מה לפנינו במאמר הזה?


בתקופה האחרונה נכנסתי חזק לחקור את נושא האמביסוניקס, ו - spatial audio, בגלל שבחברה שלנו - אודיו קרטל - התחלנו לייצר מוצרי אודיו עבור המטאוורס, בתחום מאוד מבוקש היום שנקרא immersive audio, כלומר שיטות שונות של סראונד.


חיפשתי וראיתי שאין בכלל חומר בעברית על הנושא, וגם באנגלית קשה מאוד למצוא חומר ברור וקל להבנה, שנכתב עבור בני אדם כמוני, עם תפיסה מוגבלת בהנדסה :)


במאמר שלפניכם אנסה להסביר את השאלות הבאות:

  • מה ההבדל בין אמביסוניקס לדולבי אטמוס?

  • מה הם אותם Beds ו - Objects בדולבי אטמוס, ואיך הם קשורים או לא קשורים לאמביסוניקס?

  • מה ההבדל בין אמביסוניקס ודולבי אטמוס ל- Facebook360 TBE ? (ידעתם אגב, ש TBE זה ראשי תיבות של Two Big Ears?)

  • מה ההבדל בין שלושת אלה ליוטיוב 360?

  • ואיך עושים את כל זה בקיובייס?

בקיצור, נושאים מסובכים מאוד, שניסיתי במאמר הבא לסכם אותם בצורה הפשוטה ביותר (אני מקווה), ובעברית.

אשמח מאוד לשמוע את דעתכם בנושא, ואם טעיתי במשהו, אנא תודיעו לי ואתקן בשמחה.


קריאה נעימה!


​על אמביסוניקס אודיו - ambisonics audio - למטאוורס


בשנים האחרונות יש באז מאוד גדול על נושא המטאוורס, נושא שגם אני התחלתי לאחרונה לחקור בתשוקה מאוד גדולה.


אז לאחרונה ייסדתי עם השותף שלי עודד פריד גאון את חברת AudioCartel.io, חברה המתמחה במוזיקה למדיה, וגם בתכני אודיו

עבור המטאוורס.


בתחום הזה אני מרגיש כאילו אנחנו בשנת 1995 והאינטרנט רק התחיל אז, ואף אחד לא ידע אז שכולנו הולכים לחיות ממש באינטרנט, לבלות שם בין שמונה לעשר שעות מתוך היומיום שלנו.


Amit Weiner - music for the Metaverse

וגם בתחום של האודיו, יש כמה תחומים חדשים שנראים מסקרנים מאוד, שאולי ישנו את העולם כפי שאנחנו שומעים אותו!


אז קודם מה זה אמביסוניקס אודיו, ומה ההבדל בין זה לבין סטריאו?

לתחום החדש הזה ישנם כמה שמות, שיש הבדלים קטנים מאוד ביניהם, אבל כולם מייצגים בעצם את אותו דבר - שמיעת מוזיקה או אפקטים לא רק בסטריאו, כלומר רק ימין ושמאל, אלא מסביבנו באופן מלא.


השמות השונים האלה הם:


Ambisonics audio, Binaural audio, Immersive audio, 8K audio, Surround, Dolby Atmos


להלן קצת רקע על התחום הזה. וקודם כל, איך זה בכלל אפשרי, באוזניות, לשמוע קול מאחורינו, כלומר במקום שאין בו רמקול למעשה?

Binaural Audio


זה קשור לתחום באודיו שנקרא גם פאנטום אימג': כמו שבשני רמקולים, אנחנו מסוגלים לשמוע אודיו שמגיע ישירות מולנו (כלומר מונו) למרות שאין שם שום רמקול! איך זה קורה? איך זה שאנחנו מדמיינים שצליל מסויים מגיע מהאמצע, ממקום שבו אין שום רמקול?


ואיך זה בעצם אפשרי? אנחנו למעשה "עובדים על המוח" שלנו, מרמים אותו.


כאשר אנשים נמצאים עם אוזניות, ניתן ליצור עבורם את התחושה המדומה שהאודיו נמצא בכל כיוון אפשרי, מאחורה, מקדימה, ואפילו מלמעלה.


מדובר על שיבוש של יחסי הפאזות בגל הקול, שגורם למוח שלנו אשליה אקוסטית (שדומה לאשליה האופטית של תלת מימד למשל).

המוח שלנו מאוד רגיש ליחסי פאזות בכל גל קול שאנחנו שומעים, וכך הוא לומד מאז שאנחנו תינוקות למקם את מקור הקול שאנחנו שומעים בחלל.


באוזניות ניתן ליצור אשליות אקוסטיות מדהימות, שבהן צליל מסויים מסתובב סביבנו, מטוס למשל מגיע מאחורינו ונוחת מלפנינו, ועוד דברים שגורמים לאדם עם האוזניות תחושה של חלל אמיתי, ותחושה מאוד אימרסיבית, כמו המציאות עצמה, ובניגוד לכל המוזיקה שקיימת עד היום, שהיא בסטריאו בלבד, כלומר ימין ושמאל בלבד.



העולם הוירטואלי של המטאוורס

 

מתי זה הומצא? תחזיקו חזק, אתם הולכים ליפול מהכיסא עכשיו!


מעניין לגלות שטכנולוגיית האמביסוניקס הומצאה באנגליה כבר בשנות ה-70, כלומר לפני כחמישים שנה, והמקור ההיסטורי שלה הומצא לפני 140 שנה, בשנת 1881!! (עוד על כך בהמשך).

היא הומצאה על ידי הארגון הבריטי הממשלתי למחקר ופיתוח, ועד היום היא עוד לא נכנסה באופן רשמי ומלא לשימוש מסחרי.


השיטה עובדת בצורה כזו שבה גל הקול אינו מייצג רמקול מסויים, כמו למשל שיטות סראונד אחרות שמוכרות לכם בטח כ-5.1 7.1 וכולי. (ה-1 בשיטות הללו הוא תמיד הסאב וופר אגב).


במקום זה, גל הקול מקבל ייצוג שאינו תלוי ברמקולים, בשדה סאונד (Sound field ) שנקרא B-format, שלאחר מכן מקודד למערכת הרמקולים או האוזניות שיש למאזין.


במילים אחרות, במקום מערכת של 5 או 7 רמקולים, שאנחנו בוחרים במיקס לשים כל כלי או גל קול באחד מתוך הרמקולים הללו, תדמיינו שכאן נוצר "שדה סאונד" דמיוני בחלל, שמקיף ב-360 מעלות את המאזין, גם בצדדים וגם מלמעלה ומלמטה.


שדה הסאונד הזה לא תלוי בכמה רמקולים יש לכם בסופו של דבר, כי הוא מיוצר בצורה דמיונית הרי, והוא מקודד לאחר מכן לרמקולים או לאוזניות שיש לכם.


ועכשיו בואו נצלול לדברים יותר טכניים. איך זה בעצם קורה בתכל'ס? ומה כמות הערוצים הנדרשת כאן?


אם זה נהיה לכם טכני מדי, אתם מוזמנים לקפוץ ישר להמשך, שבו נסביר איך טכנולוגיית האמביסוניקס הופכת להיות אפשרית להאזנה באוזניות באמצעות binaural audio. 😊


אז טכנולוגיית האמביסוניקס עובדת לפי רמות, כמו רזולוציות אם תרצו. ככל שעולים ברמות איכות התפיסה של החלל נהיית יותר טובה.


זה נקרא "אמביסוניקס מסדר גבוה" -

Higher Order Ambisonics - HOA


יש אמביסוניקס מסדר ראשון -

1st Order Ambisonics


יש אמביסוניקס מסדר שני-

2nd Order Ambisonics


יש אמביסוניקס מסדר שלישי-

3rd Order Ambisonics


יוטיוב למשל, תומכת נכון לשנת 2022 בשני פורמטים שונים של אודיו מרחבי:


אמביסוניקס מסדר ראשון

אמביסוניקס מסדר ראשון עם סטריאו קבוע ללא קשר לתנועת הראש.


פייסבוק 360, לעומת זאת, תומכת באמביסוניקס מסדר שני, אבל ללא הערוץ הורטיקלי, כלומר מה שממקם את האודיו מתחת או מעל המאזין. והאוזן האנושית, אגב, לא רגישה כל כך למיקום האנכי של האודיו, בטח לא כמו שהיא רגישה במרחב האופקי.


רוצים לעשות ניסוי קטן? תקישו באצבעות שלכם מעל הראש, ותקרבו ותרחיקו את האצבעות. אתם תיווכחו לגלות שקשה לכם למקם בדיוק את מקור הרעש, ואת המרחק שלו מהראש שלכם, בגלל חוסר הרגישות של האוזן האנושית במרחב האנכי.


הסיבה לזה אגב היא אבולוציונית כמובן - הרבה יותר חשוב לנו כבני אדם לדעת איפה בדיוק נמצא אריה או נמר במרחב האופקי שלנו, ואנחנו נקלוט בצורה מאוד מדוייקת איפה ממוקם רעש כלשהו במימד האופקי, בניגוד לרעש מסויים במימד האנכי - אריות יותר מסוכנים מציפורים, בקיצור 😊


אריה - בדרך כלל הוא יגיע מהצדדים שלנו, כלומר במימד האופקי, ולא ינחת עלינו מהשמיים...😊 ולכן האוזן האנושית רגישה מאוד למימד האופקי, ופחות למימד האנכי


למי שמתעניין מאוד בפייסבוק 360:

Facebook360 TBE

הנה סרטון של מומחה אמיתי בתחום - Michael Wagner על השיטה הזאת לעומק מאוד:

 

ועכשיו - נבין כמה ערוצים או דמוי-מיקרופונים כל אחת משיטות האמביסוניקס מייצגת:


כל אמביסוניקס מסדר גבוה דורשת מספר גדול יותר של ערוצים, כלומר יש בה יותר רזולוציה של החלל של הסאונד, איכות יותר ויותר גבוהה, אם תרצו.

בשביל לתפוס באופן מלא את שדה הסאונד שלנו, היה נדרש מספר אינסופי של אמביסוניקס מסדר גבוה, אבל כמו בכל רזולוציה, או כמו בקבצי MP3, לפעמים מספיק ייצוג חלקי בשביל שהמוח ישלים את השאר.


וכמה ערוצים קיימים בכל אחת מהאפשרויות?

אמביסוניקס מסדר ראשון -

1st Order Ambisonics -

נדרשים 4 ערוצים, כלומר 4 רמקולים בכדי לייצג את החלל.


אמביסוניקס מסדר שני-