top of page

בינה מלאכותית במוזיקה - הכלי החדש של גוגל, האם הוא שווה משהו?...🎵

אז גוגל שחררה כלי די עלוב ליצירת מוזיקה באמצעות בינה מלאכותית, וכל העולם כמרקחה!




כבר שבוע שמלא אנשים שולחים לי הודעות בנושא הזה, וכבר שבוע שאני רואה מלא מידע, רובו שגוי, על הכלי החדש של גוגל MusicLM, שאמור ליצור מוזיקה באמצעות בינה מלאכותית (מידג'ורני אבל במוזיקה). אז החלטתי לסקור כאן את התחום, וגם להביע כאן את דעתי באופן מסודר:


קודם כל, היו כבר הרבה ניסיונות ליצור מנועים שמייצרים מוזיקה באמצעות AI עד היום:


הנה ארבעה מהם:


MuseNet, MusicLM, Beatoven, AIVA.


וקצת יותר בפירוט על כל אחת מהן:


1. חברת OpenAI שהיממו לאחרונה את העולם עם ChatGPT, ניסו את זה עם MuseNet, ואז נטשו אותו בשנת 2019 אחרי שלא ממש הצליחו להגיע למה שאנחנו מכירים מציור או מטקסט.


2. חברה בשם AIVA שמנסה בעיקר בתחום של מוזיקה למדיה, ומוזיקה לספריות.


הם פנו אליי פעם לייעוץ, אגב, ואמרתי להם בכנות שהמוזיקה לא נשמעת מספיק טוב (בהמשך ארחיב על העניין החשוב הזה, שרוב החברות פספסו עד עכשיו).


3. חברה קטנה עם מוצר בשם Beatoven, שמגיע לה שאפו על השם (חיבור של beat עם בטהובן, למקרה שפספסתם😀).


4. המנוע החדש של גוגל, MusicLM שלא ממש שוחרר לציבור, כלומר לא ניתן עדיין לראות איך הוא מייצר מוזיקה בעצמו, אלא ניתן רק לשמוע דוגמאות קיימות שהם יצרו מראש.


אותו דבר אגב ש OpenAI עשו עם MuseNet,  הם לא פתחו את זה לשימוש הציבור, אלא רק הראו מה שנקרא תצוגת תכלית.



הסיבה שגוגל לא שחררה את הכלי לשימוש מסחרי, הוא שלדבריהם יש כרגע באחד אחוז מתוך התוצרים של המנוע, בעיות של הפרת זכויות יוצרים, כלומר שהמנוע משתמש במנגינות ואקורדים מתוך המוזיקה שעליה אימנו אותו, שזו הפרת זכויות יוצרים כמובן.


לפי דבריהם זה יהיה קשה מאוד להוריד את זה לאפס אחוז, ולכן לא נראה שהם ישחררו את זה בקרוב כמוצר מסחרי, בינתיים זה רק מחקר.



ועכשיו לדעתי האישית:


כל מנועי המוזיקה הג'נרטיבית שקיימים בינתיים, רחוקים מאוד ממה שאנחנו מכירים מציור עם מידג'ורני ודאלי, ומטקסט בסגנון ChatGPT.


ולתחושתי, ייקח עוד הרבה זמן, אולי 5-10 שנים עד שהם יפצחו את העניין, בגלל שלושת הקשיים הבאים. הראשון הוא משפטי,  והאחרים הם מוזיקליים ואמנותיים:


1. הקושי המשפטי - הפרת זכויות יוצרים.


הסיבה שגוגל לא שחררה את הכלי שלה לציבור, היא כאמור החשש מהפרת זכויות יוצרים, ולא כפי שכתבו בוויינט, בכלכליסט, ובעוד מקומות שקראתי.וזכויות יוצרים במוזיקה, הוא אחד הדברים הכי מסובכים בעולם!


אף אחד לא באמת יכול לענות לשאלה "כמה צלילים מועתקים נחשבים הפרה של זכויות יוצרים".פעם שמעתי מישהו שאמר 7 צלילים. ומישהו אחר אמר לי פעם 5 שניות מתוך המוזיקה.


אבל אין לזה תשובה חד משמעית, זה תלוי בשיר, בהצלחה שלו, ובשופט שאמור להחליט על זה😀


רק תראו לדוגמא את מקרה דורון מדלי, שמשלם עד היום חמישים אחוז ליוניברסל מתוך התמלוגים של השיר Toy.


חמישים אחוז!


בגלל שיש שם דמיון לשיר 'Seven Nation Army';


כמה צלילים שם דומים, אתם שואלים?

חמישה צלילים! ספרתי.


הנה השיר Toy, שזכה כידוע באירוויזיון:




והנה השיר Seven Nation Army, מוזמנים לשפוט בעצמיכם!

האם הייתם נותנים כאן 50 אחוזים מהשיר Toy, בגלל החמישה צלילים הללו?!




אז למה דורון מדלי נותן להם חמישים אחוז מתוך התמלוגים?


הוא סיפר בפודקאסט שהוא הבין שמאבק משפטי של עשר שנים מול יוניברסל יעלה לו הרבה יותר, והחליט על הפשרה הזאת, אפילו ללא משפט.


ויש גם את הדוגמא של אד שירן, והשיר Shape of you. אחרי משפט ארוך ויקר, אד שירן בסוף זכה במשפט, אבל זה עלה לו מיליונים.


הנה השיר Shape of you, שיש לו כבר 6 מיליארד צפיות (!) נכון לינואר 2023:



הנקודה פה היא פשוטה:


אם המנוע של גוגל ייצור למשל 1000 שירים כל שבוע (או כל יום) שבהם יש הפרת זכויות יוצרים, יתחילו כאן תביעות שלא ייגמרו לעולם. וגוגל לא רוצה להיכנס לזה.עד כאן העניין המשפטי.



2. המוזיקה עצמה - בעיניי המוזיקה שכל המנועים שלמעלה מייצרים, היא פשוט לא מספיק מעניינת


מוזיקה היא שונה מציור בכך שהיא נמצאת על ציר הזמן. ההתרגשות ממוזיקה מגיעה מזה שיש לה שיא מסויים, שמגיע בהרבה מקרים בשליש האחרון של השיר או הקטע המוזיקלי.


ואת העניין הזה, של סיפור בצלילים על ציר הזמן, כל המנועים האלה בינתיים פספסו לדעתי.



אולי אם גוגל ישלמו לי מיליון דולר אני אסביר להם את מה שאנחנו מלמדים אצלנו באקדמיה בירושלים, של איך ליצור מוזיקה מעניינת, משכנעת, וכזאת שמספרת סיפור על ציר הזמן (בעצם מיליון דולר זה זול מדי עבור זה. בואו נלך על  10 מיליון? נסגור על 9.90?😀)


אבל עד אז, המנועים האלה מייצרים פשוט לופים שחוזרים, שלא נשמעים על כך טוב מבחינת ההפקה המוזיקלית (ועל כך בסעיף הבא), וגם שלא מייצרים סיפור משכנע ומרגש!



3. ההפקה המוזיקלית


כשאנחנו שומעים היום מוזיקה, אנחנו שומעים קודם כל את ההפקה המוזיקלית, את איכות הסאונד, את איכות הסמפלים, ועד כמה הם נשמעים אמיתיים ואנושיים.


מה שגוגל ו OpenAI עוד לא יודעים, זה שבשביל שכינור ממוחשב יישמע טוב, אני וחבריי המלחינים עובדים שעות על המחשב ועל תוכנת ההפקה של המוזיקה, מעצבים כל צליל שלו וכל אלפית שנייה בתוך הצליל שלו, בשביל שלא יישמע "כמו מחשב", אלא שיישמע כמה שיותר אנושי. וזה משהו שאי אפשר לכמת במספרים, זה משהו שצריך לשמוע עם האוזן.


כל מה שיצא לי לשמוע עד כה מהמנועים האלו, מבחינת ההפקה המוזיקלית נשמע כמו האורגנים הפשוטים של ימאהה משנות השמונים, כלומר סאונדים פשוטים מאוד, במיוחד כאשר מדובר על כלים עם sustain ארוך, כמו כינור, כלי מיתר, כלי נשיפה ופסנתר (כלי הקשה זה קל יותר לעשות, והם דווקא נשמעים טוב גם במנועים האלו).


ככה שיש עוד מרחק גדול עד שבינה מלאכותית באמת תצליח לייצר מוזיקה, זה כנראה אגוז יותר קשה לפיצוח משאר הדברים.האם הם יפתרו את זה בשנים הקרובות?


אולי בגלל שאני מוזיקאי אז אני מצפה ליותר.אני מניח שעד 2030 אנחנו נשמע כבר מוזיקה ג'נרטיבית שנשמעת טוב, שמספרת סיפור, ושאיכשהו מצליחה לא להפר זכויות יוצרים.


אבל עד אז, תעשו מוזיקה חברים יקרים!! 😀🎵


זה אני באולפן. לא נלחץ (עדיין) מבינה מלאכותית שתחליף אותי🎵😀


מסכימים? לא מסכימים? אשמח לשמוע את דעתכם!!

 

זהו, תודה רבה על הקריאה!


רוצים להתייעץ איתי עוד, בחינם?


ליוצרי תוכן:

אם יש לכם פרויקט או סרט שצריך מוזיקה, ואתם רוצים להתייעץ על איפה למצוא את סוג המוזיקה שאתם מחפשים, או איך למצוא רפרנסים מתאימים לסרט שלכם, או כל ייעוץ מוזיקלי אחר, אל תהססו לפנות אליי!


סטודנטים לקולנוע:

רק שתדעו שכל שנה אני עושה מוזיקה לשני סרטי סטודנטים בהתנדבות! אני אוהב מאוד לעבוד עם סטודנטים, ואתם מוזמנים לשלוח לי מייל בנושא!


למוזיקאים:

אחרי הרבה שנים שאני מייעץ למוזיקאים על ענייני קריירה, תעסוקה, מה לעשות בחיים בעולם המוזיקה, ואחרי שאני זוכר כמה משברים היו גם לי באופן אישי בתחום הזה, החלטתי לתת שעה בשבוע של ייעוץ טלפוני, ללא תשלום.

מוזמנים להתייעץ לגבי בחירות בקריירה, לגבי איפה ללמוד מוזיקה, עם מי ללמוד, מה לעשות אחרי הלימודים, וכל דבר אחר שאני יכול לעזור לכם בו.

כאמור, פגישות אלו הן ללא תשלום, משהו שאני הייתי שמח לקבל כאשר גם אני הייתי בתחילת דרכי בתחום המוזיקה, ועם הרבה שאלות ותסבוכים... :)

אז הנה קישור לקביעת פגישה:


פעם ראשונה שלכם בבלוג הזה? אז מי אני?




אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שנבחרה כאחת מעשר המחלקות הטובות בעולם בתחום ההלחנה הרב תחומית. אני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, מארה"ב, ועוד.


האולפן שלי בגבעתיים

אני מלחין מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה, ומוזיקה למחול, בין השאר ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק, מהחשובות בעולם. לעוד פרטים על קורסים בהלחנה שאני מעביר במסגרת האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים

326 צפיות

Comentários


bottom of page